Människor, alltså

Livet & Helsingfors har ett intressant inlägg om skillnaden mellan svenskar och finländare som givit upphov till en del kommentarer.

Det som förvånar (chockerar) mig allra mest är att det verkar vara vanligt för svensktalande finländare i Sverige att få frågan hur de lärt sig så bra svenska.

Alltså, är folk (svenskar) helt dumma i huvudet, eller? Vet folk (svenskar) i allmänhet verkligen inte att Finland är tvåspråkigt och att en hel del finländare har svenska som sitt modersmål? På riktigt?


7 responses to “Människor, alltså

  • Fua

    Min favorit är när folk (svenskar) kommenterar att ”Finska är ju jätte lätt! jag förstår ju allt du säger!” då jag talar finlandssvenska. Man blir lite förvånad varje gång

  • C

    Det är faktum att en del svenskar (har ingen aning om antal) inte vet om att Finland är ett tvåspråkigt land och kanske inte direkt tänker på att Finland för lite över 200 år sedan var en del av Sverige. Sedan vill jag ännu nämna att svenskan i Finland sedan dess har utvecklats till Finlandssvenskan idag, vilket inte är samma sak som dagens ”Sverigesvenska”.

  • emster

    folk i allmänhet är lite koko

  • Anna-Karin

    Sällan svenskar vet om det. Jag blir förvånad varje gång nån vet om det. Bästa är när jag berättar att jag bott ett år i sverige och folk höjer på ögonbrynen ”Oj!!? Du pratar ju så bra svenska”. Att jag inte pratar mumin-svenskan heller gör att de ofta tror att jag gör mig till. Mumin pratar man bara i södra finland. Men det kanske du också visste?

  • När det börjar

    Ja. Jag blir jättetrött på frågan. Eller som när jag bodde i ett kollektiv i Uppsala en tid och hade en annan finlandssvensk på besök, då tyckte en del av mina husvänner att det var konstigt att jag och min kompis pratade svenska sinsemellan. De menade att det för dem var helt okej om vi gick över till finska.

  • underlandet

    Men alltså! Jag blir helt matt! Nu är ju jag långt ifrån någon expert och skulle säkert inte på rak arm kunna placera in olika dialekter på en finlandskarta, men det hör väl för tusan till allmänbildningen att veta att det talas BÅDE finska och svenska i Finland? Å mai gådd.

Lämna en kommentar