Inbillning

Jag läser jättemycket statistik och jag vet till exempel att:

Par med normal fertilitet har 20-30% chans att bli gravida varje menstruationscykel. Ungefär 84% av par som har regelbundet, oskyddat sex blir med barn inom ett år så länge de fortsätter försöka.

Det vill säga, rent statistiskt inte så stor chans att vi lyckades tillverka ett barn såhär på första försöket. Jag vet ju dessutom inte ens om O är normalfertil. Så vitt vi vet har han aldrig gjort någon med barn. Han har å andra sidan aldrig försökt heller. Jag kanske inte heller är det. Jag var det för fem år sedan, men då var då och nu är nu.

Men ändå kan jag liksom inte låta bli att gå runt och känna efter.

Har jag inte lite molande värk och väldigt ömma bröst?

Gravidhypokondriker, kan ni även kalla mig. Om en och en halv vecka, nästa söndag, ska mensen komma. Då vet vi.

__________

Uppdatering: Plus att jag nyss nästan började gråta av frustration över att vi bor i ett jävla u-land som har tvättmaskiner från medeltiden och att vi aldrig kommer att få råd att köpa en riktigt bra utan kommer att få nöja oss med en som har miffo-temperaturerna ”kallt, ljummet, varmt”. Humörsvängningar, ni vet.

8 responses to “Inbillning

  • Bree

    Oj vad jag minns det där skedet. För oss tog det ett och ett halvt år och en kur med Pergotime, men sen blev jag gravid på en gång. Det första jag kände var faktiskt att det stramade och stack som om det vore mensvärk, men vid helt fel tid.

  • It's all about me.

    Jag har också läst på en massa sånt, vilket är lite obehagligt. Speciellt hur drastiskt det går utför efter en viss ålder… men än är vi båda inom den relativt säkra zonen! 🙂

    Vi ska snacka konkret om saken inom ett par månader. Jag längtar.

  • It's all about me.

    Glömde säga – lycka till och det kommer bli braa! Kram!

  • Fröken Sverige

    Hahaha, fick en flashback av de där jvla tvättmaskinerna. Top-loader right? Kändes aldrig som kläderna blev riktigt rena. Usch.

    På tal om graviditet. Lillkillen blev till på första försöket men med 6-åringen tog det ett halvår så det kan nog vara lite olika bara från gång till gång. Inget att oroa sig för om det skulle ta lite tid (men vi hoppas på första försöket :))

    • underlandet

      Precis så. När vi köper en ny ska vi köpa en med lucka fram, fast de är mycket mycket dyrare, men tydligen mycket bättre. Tyvärr kostar de som har riktiga temperaturer ungefär 40 tusen miljarder, så det får bli en med låtsastemperaturer. Men okej. Det är bättre än den vi har nu. När vi nu har råd.

      Ja, jag håller tummarna för första försöket! Men går det inte så är det ingen kris och panik ännu, rent rationellt vet jag ju att det kan ta lite tid.

Kommentera

