Pojke eller flicka?

Underbara Clara har fått barn. Ett alldeles perfekt litet smultron, skriver hon själv. Med pappas ögon, mammas tår, välskapt, frisk och rosenkindad. Så beskriver hon tredje medlemmen i deras familj. Och så en bild.

Och ÄNDÅ måste en massa kommentatorer skriva ”grattis till er lille kille” och liknande kommentarer. Är det för att barnet har blå kofta på bilden? Eller VARFÖR I HELA FRIDEN måste folk hålla på och hitta på en kategori att stoppa in barnet i?

Ännu värre är de som kommenterar ”grattis, blev det en flicka eller en pojke?”. VARFÖR är det viktigare att fråga än om förlossningen gick bra, till exempel? Varför är det viktigt över huvud taget?

Man storknar ju när man läser såna här kommentarer:

Jättefin bebis hörrni. Grattis grattis till er båda. Ofint av mig att säga kanske men jag ser inte om det är en pojke eller flicka, är svårt att se när de är så små. Vore kul att veta vilken sorts det är:)

Alltså, på riktigt. Skärpning.

21 responses to “Pojke eller flicka?

  • Karin

    Men jag vet! Folk verkar bli sjukt nervösa över att bemöta ett barn och inte ett kön.

  • T-Anna

    Iofs håller jag med, speciellt om de som frågar, men de som vet att det är en kille vet det för att det stod i lokaltidningen och folk snackade om det i kommentarerna till inlägget innan. Så inte bara löst tyckande pga kofta.

  • Basilika

    Alltså, det här var lite lustigt, för jag var inne på hennes webplats för några timmar sen och läste inlägget och såg fotot, och tänkte, ”oj så söt” och ”vad bra att det har gått bra”. Och sen tänkte jag inte mer på det utan surfade vidare och det var inte förrän jag läste ditt inlägg nu som jag insåg att Clara inte hade skrivit ut könet.

  • Jenny

    JAG VET!!!! Blev så sjukt irriterad och tänkte att jag aldrig skulle avslöja kön på min blogg, när det är dags.

  • maria

    Men vaddå, det är väl inte ofint på något vis att fråga om det är en pojke eller flicka? Vad är grejen med könlöshet? Det finns liksom två olika kön och det är väl intressant att veta vilken form just detta mänskobarn tagit. Och det är INTE samma sak som att lägga in en massa värderingar hur en pojke eller flicka ska vara etc.

    Och spela roll om vissa antar att det är en pojke pga kofta eller whatever. Det är knappast någon som menar något illa med det. Hejhej.

    • underlandet

      Ofint och ofint. Det är mest bara otroligt irrelevant. Varför är det den viktigaste frågan (för det är ju den första de här personerna ställer)?

  • maria

    Jag har svårt att se att det skulle vara irrelevant. Att de mår bra skriver ju Clara i inlägget. Att sedan vilja veta mer om barnet, tex vad för barn det är, känns ganska naturligt.

  • Johanna

    Åh, intressant diskussion! Sitter just nu och skriver hemtenta om hur vi konstruerar en verklighet där det endast finns två kön (även fast vi vet att det finns en stort spektra av möjliga alternativ) och hur vi upplever de människor som faller utanför dessa två kategorier.

    Kanske kan använda Underbara Clara som ett exempel, hur vi förutsätter att hennes barn antingen är en pojke ELLER en flicka.

    • Filippa

      Hennes barn ÄR antingen en pojke eller en flicka. Hermafroditer är extremt ovanligt, och även i de fallen ÄR de endera könet. X- och Y-kromosomer är inget socialt påhitt liksom.

  • Mimo

    vadå ”det finns två kön” och ”hennes barn ÄR antingen pojke eller flicka”? det är ju inte sant. finns fler kön än två. bara för att barnet (eller vilken människa som helst) har en snopp eller en snippa (ogillar ordet, men ändå) betyder det inte att det ÄR en kille eller tjej.
    suck. huvudsaken är att ungen är svinsöt, att alla mår bra, att denne får en underbar mamma och har världens finaste kofta, oavsett om den är blå eller rosa!

  • maria

    Hm, jag måste bara skriva ännu en till kommentar kring detta.
    Nej, det är inte per automatik så att man känner sig som en pojke för att man har snopp eller vice versa. Det är inte heller det jag menar och faktiskt, det är väl inget nytt konstaterande? Att inte alla känner sig hemma med sin kropp och könstillhörighet är det nog få som blir överraskade av nu.

    Men rent biologiskt finns det två olika kön och att säga åt folk att SKÄRPA SIG för att de är nyfikna är överdrivet tycker jag. Alla är inte inne i han,hon,hen- tänket, men man behöver inte verbalt slå dem på fingrarna för det. Och som jag skrivit tidigare, jag förstår inte varför vi ska vara könlösa. Ska det hyschas kring att det faktiskt finns olika kön? Varför inte bara behandla alla barn lika oavsett vilken biologisk och/eller mental könsidentitet de har/får?

    Men det är en intressant diskussion. Kan man växa upp utan någon könsidentitet över huvudtaget? Och vad innebär det att känna sig som man/kvinna?

    http://www.nationell.nu/2011/01/29/egalia-forskolan-utan-pojkar-och-flickor/ Kanske har du läst den här artikeln. Jag skulle gärna sätta mitt framtida barn på den här förskolan. Citat som sammanfattar min åsikt i det hela: ”Vi hemlighåller inte att det finns olika kön. Men ett barn ska inte placeras i ett fack på grund av sitt biologiska kön”

    🙂

  • It's all about Me

    Håller faktiskt lite med Maria. Jag tycker att man ska få fråga vad man själv vill, så länge man inte frågar något otroligt ofint och för personligt. Jag tror att många frågar för att verka intresserade, för att det är fint att fråga något, och man kanske inte vill fråga – sprack du mycket? Hur ont gjorde det? Är barnet helt friskt eller är det något fel på det? ”Är det en kille eller tjej” känns, för mig, i sammanhanget som den mest neutrala frågan man kan ställa utan att klampa över på eventuell personlig sfär. Vi är ju alla olika, men folk måste ju få fråga om de vill det, likväl so du inte vill fråga eller att Clara inte vill avslöja. Håller med Maria om att det rent genetiskt FINNS två olika kön och jag kan ibland tycka att det blir lite överdrivet åt andra hållet det här med könslöshet. Vi har vissa biologiska och genetiska skillnader, sedan kan det självklart vara så att folk vill byta kön osv. Jag har bott med en kille som numer är tjej och för mig är hon nu än tjej – inget mer med den saken. Vet inte om det här missförstås eller får mig att framstå som nån gammalmodig könsbesatt typ, för så är inte fallet. Den dagen jag får barn kommer jag klä barnet i vilka kläder jag vill (själv hade jag mycket blått och rött som liten) och uppfostra det neutralt (förhoppningsvis). Min poäng är egentligen bara att jag tror att folk anser frågan som neutral men artig när man inte känner personen såväl – så ser iallafall jag på frågan när jag ställer den!

  • It's all about Me

    slant lite på tangenterna och skrev än istället för en osv, men jag tror att budskapet gick fram iallafall;)

  • cruella

    Det var nån anonym kommentator som basunerade ut att det blivit en liten pojk långt innan Clara själv skrivit en endaste inlägg. Ofint gjort, oavsett om man tänkt vänta med att berätta kön eller inte.

Kommentera

