Jämställdhet i vardagen: Städning

Jag fortsätter på Onekligens lista, den här gången är det städning.

Här är vi nog rätt jämställda, måste jag säga. Ingen av oss gillar att städa särskilt mycket, så det är inget vi tar tag i i onödan, om man säger så. Men vi försöker storstäda varannan vecka ungefär. Och däremellan dammsuga något golv här och där som är lite smutsigt eller annat sånt.

Vi städar alla tre ihop, tills det är klart. Det brukar ta ett tag, för O är så himla noga. När han väl städar så gör han det ordentligt, liksom. Jag är nog lite slarvigare, utom med att dammsuga och torka golven. Där brukar O glömma att ta bakom dörrar och på lister. Däremot kan han ställa sig och skrubba skarvarna i badrumskaklet med en tandborste (alltså, en som vi har till städning och inget annat).

O plockar mer och är ordentligare än vad jag är. Jag slarvar mer, men nu och då får jag ett ryck och torkar ur insidan av alla köksskåp, eller ovanpå skåpen där man aldrig tittar, såna grejer. Han torkar dock ur microvågsugnen oftare än mig.

Här har de flesta vi känner ett hembiträde som kommer en gång i veckan och städar. Inte vi. Det är mest min grej, det är jag som totalvägrar. Man kan hur lätt som helst betala 100 spänn per gång direkt i handen som många gör och så var det klart, men alltså, nej. Jag kan inte tänka mig att jobba utan värdiga arbetsvillkor såsom semester, sjukförsäkring, pension, osv. och jag tänker inte anställa någon för mindre heller. Ojämlikheterna i det här landet kommer aldrig att jämnas ut om vi inte börjar med oss själva och hur vi behandlar andra. Och vi har inte råd att betala allt det. Plus att jag skulle känna mig väldigt obekväm med någon hemma hos oss som gick runt och plockade i våra grejer. Jag vill att vårt hem bara ska vara ett hem och inte en arbetsplats.

Kommentera

