Jämställdhet i vardagen: Ekonomi

Via Onekligen hittar jag en förfrågan från Hanna om att berätta lite mer om sitt eget vardagsliv och hur man tänker och funkar kring jämställdhet. Jätteintressant, jag hakar på!

Jag härmar Onekligen rakt av, som delat upp sina tankar på flera ämnen, först ut är ekonomin. Peppe har också gjort det, och Hannas originalinlägg hittar ni här, med uppföljning här. Även Johanna har skrivit.

———-

Ekonomin, alltså. Helt ärligt är vi nog inte särskilt jämställda just där, i meningen att vi delar upp det hela. Det är jag som har huvudansvaret, men jag är nöjd med det, O också. Vi är rätt olika på den fronten – jag är sparsam och ordningssam, O har oftare spenderbyxorna på och är inte lika uppstyrd. Jag får lite panik och ångest över att inte ha besparingar, till exempel, O tycker att det är bättre att köpa på kreditkort nu än att spara ihop tills man har råd.

Men som tur är (för min och för husfridens skull) tycker han ändå att jag har rätt, oftast. Att mitt sätt är bättre, han är bara inte så bra på att vara ekonomisk. Så det är jag som administreras hushållsekonomin.

Vi delar på allt rakt av, amorteringarna (ja, vi amorterar, jag skulle aldrig palla att bara betala räntan och låta lånet vara kvar), räkningar och mat. Vi tre, för vi bor ju med en till person i vår lägenhet. Det är jag som betalar nästan alla räkningar och de andra ger mig pengar.

Ibland har jag tjänat mer än O, ibland har han tjänat mer än mig, och den som kanske råkar ha mer pengar för tillfället bjuder den andra lite oftare. Vi är inte så jättenoga med millimeterrättvisan, tänker att det jämnar ut sig i längden.

Vi har varsitt konto, sen har vi två gemensamma sparkonton. Ett där vi sätter in amorteringarna varje månad, ett annat där vi sätter av en gemensam summa varje månad för att ha en sparbuffert. Det är mitt påhitt, det är liksom jag som styr upp hur vi ska organisera vår ekonomi och O går med på det. Han litar helt och fullt på mitt omdöme mer än på sitt eget när det kommer till den biten.

Det är väl en ganska klassisk könsuppdelning, kanske, att kvinnan i förhållandet administrerar hushållet. Men just i det här fallet funkar det bäst för båda. Jag är bättre på att administrera än O (mycket möjligt för att samhället lärt oss de rollerna), och jag är lite av ett kontrollfreak när det kommer till den biten, så jag föredrar att ha ansvaret och därmed kontrollen. Och O föredrar att lämna över ansvaret och kontrollen.

Vi bråkar i princip aldrig om pengar. Hade ansvarsfördelningen varit tvärtom tror jag att vi hade grälat om det ofta.

One response to “Jämställdhet i vardagen: Ekonomi

Kommentera

