Day 24 – Something that makes you cry

Typ allt. Som jag skrivit om här och här.

Häromdagen ramlade jag på en artikel som handlade om sambandet mellan p-piller och gråt. Och sen googlade jag lite vidare på det hela. Alltså, jag vet ju såklart att p-piller kan påverka ens psykiska stabilitet, men jag har liksom alltid tänkt att jag blir jätte-PMS-deppig på grund av mina p-piller. Men tänk om det är så att jag hela livet har gråtit vid minsta lilla diskussion för att jag hela livet ätit p-piller? Tänk om jag inte egentligen alls är så?

Nu funderar jag på att sluta redan efter den här kartan istället för efter nästa som det var tänkt. För tänk om det faktiskt gör skillnad i min mentala stabilitet? Så jävla lurad på 15 år av mitt liv jag kommer att känna mig då.

7 responses to “Day 24 – Something that makes you cry

  • dinokat

    Jag läste också den artikeln, och trodde först att det handlade om folk som inte tänkte efter och aldrig hade läst bipacksedeln till sina p-piller, men får nu tänka om och inse att det tyvärr fortfarande går ut alldeles för lite information till oss tjejer om hur pillrena påverkar oss. Menar att det måste vara något stort fel någonstans om du har gått omkring med ledsenheten i hela 15 år, och ingen har ifrågasatt.
    Jag började ta p-piller för ca 2 år sedan, och redan då var det svårt att veta om mina ledsna perioder berodde på pillrena eller på att det hände en massa andra tråkiga saker ungefär vid samma tidpunkt. Likadant när jag slutade med mina p-piller för 2-3 månader sedan. Jag gjorde en massa andra förändringar i mitt liv samtidigt; sa upp mig från mitt jobb bl.a. men har känt mig mer i harmoni mellan kropp och knopp sedan dess.

    • underlandet

      Ja, alltså himmel och pannkaka.

      Jag går inte runt och är ledsen, egentligen, men jag har bara så himla himla lätt för att börja gråta vid minsta lilla diskussion eller kritik. Vilket inte känns så moget. Och jag har alltid varit så, och har liksom tänkt att det är så jag är. Men nu tänker jag att det kanske inte alls är så jag är.

      Alltså, jag vet ju att p-piller har biverkningar, men jag har av någon anledning alltid tänkt att min p-pillerbiverkning är att jag blir totalt labil dagarna innan mens.
      Jag har liksom aldrig satt något samband mellan att jag har så lätt för att gråta och att jag äter p-piller (eftersom jag har ätit dem sedan jag var 15 och nu är 30, jag vet liksom inte hur jag är utan dem). Men det kanske finns ett samband.

  • Haren

    Alltså jag har alltid tyckt att jag mått relativt okej med p-piller tills jag fick en ny sort på grund av högt blodtryck. Hej crazy bananas grina jämt tjej! När jag slutade med dem så slutade jag grina nästan på direkten. Tänker ej äta p-piller igen, ever!

    • underlandet

      Jag är lite inne på det spåret… Men om jag får fråga, vad använder ni för preventivmedel? Kondom är ju rätt meckigt, liksom, i längden. Eller?

      • Haren

        Asså äsch det blir väl en vanesak lite. Kondom alltså. Inte så meckigt egentligen. Tänker att vi förhoppningsvis skaffar de ungar vi vill ha och sen sätter jag in en spiral eller nåt. Men orka sätt in en sprial och sen ta ut den igen efter ett halvår eller så.

  • Julia

    Jag önskar ibland att jag kunde sluta och se vad det gör med min kropp och mitt huve. Men då tappar jag livskvalitén som det innebär att inte kräkas av smärta fem dar i månaden. Typ så.

    • underlandet

      Mmm… jag är lite rädd för det också. Det var anledningen till att jag började med p-piller som oskuld vid 15 års ålder. Men jag hoppas att det ska ha gått över på 15 år. Hoppas.

Kommentera

