Day 09 – Your beliefs

Fri och gratis abort.

Det är min absoluta hjärtefråga. Det var ingen fråga jag hade tänkt på så mycket förut, innan jag hamnade i Latinamerika. Det var här jag fattade hur vansinnigt viktigt det är. Hur absolut grundläggande det är att ha makten att bestämma över sin egen kropp. Utan att den makten ska inskränkas av läkare eller domare som bestämmer om dina skäl är goda nog eller inte.

Här, där kvinnor dör för att de saknar makten att bestämma över sina kroppar, först för att de inte har den livsnödvändiga kunskapen som gör att de kan ta informerade beslut om sina sexliv, sen för att de inte har de ekonomiska resurserna att agera även om de skulle ha kunskapen, sen när de har sex (nej, jag påstår inte att alla kvinnor som blir ofrivilligt gravida blivit våldtagna, men jag påstår att det finns en stark maktobalans som gör att många kvinnor hamnar i förhandlingsunderläge när det gäller sex), och sist när det inte ses som deras beslut att avbryta en ofrivillig graviditet eller inte.

Vettig sexualundervisning, tillgängliga (helst gratis) preventivmedel, och en jämnare könsmaktfördelning är fundamentala grejer och mänskliga rättigheter. Och när allt det fallerar, för det kan det göra och det gör det med jämna mellanrum, ska var och en ha rätten att bestämma över sin egen kropp.

Jag vill ägna mitt liv åt att kämpa för laglig, säker och gratis abort åt alla när det behövs.

10 responses to “Day 09 – Your beliefs

Kommentera

