Day 05 – Your definition of love

Ja, här kastas vi verkligen mellan smått och stort. Från vad jag ätit under dagen till min definition av kärlek. Himmel och pannkaka.

Hur definierar jag kärlek?

Vad svarar man på det?

Dessutom, det finns ju kärlek och kärlek. Kärlek till föräldrar, kärlek till vänner, kärlek till pojkvän eller flickvän. Kanske är det samma sak alltihop, bara variationer. Vet inte.

Men hur som helst. Jag tror på kärleken. Kärlek för mig, i ett enda ord, är trygghet. Visst, passion i all ära, men jag är en sucker för trygghet, och det är det jag tror är den hållbara kärleken. Tillsammans med O kan jag vara precis den jag är. Och han älskar mig. Jag känner mig trygg med honom, och det är det vackraste jag vet. Hur mycket vi än diskuterar är jag aldrig rädd för att det ska ta slut. Vi är trygga i att vi älskar varandra. Det är världens bästa känsla.

Sen tror jag inte att kärleken, i ett förhållande, är automatisk. Jag tror att det är jätteviktigt att tala om, och visa, att man älskar varandra. Så hålls den vid liv. Och att förstå att allt inte är himlastormande passion och rosaskimrande små moln hela tiden. Det finns vardag, det finns rutiner, det finns tråk och bråk. Men om man jobbar på det kan kärleken klättra över de där hindren.

Livslång kärlek? Jag vet inte. Men jag hoppas det. Och tittar på mina föräldrar och tänker att jo, det finns det nog.

Kommentera

