Drömtydning, någon?

Jag drömde en jätteotäck dröm inatt, en sån där som man bara vaknar och dryper av ångest efteråt.

Jag drömde att jag och två andra, varav den ena var en bloggvän som jag aldrig träffat i verkligheten men som det ändå nästan känns som att jag känner, var med i något slags rysk roulette-spel. Bloggvännen förlorade, och därför var jag tvungen att skjuta henne. Jag ville egentligen inte, med det var reglerna. Ofrånkomligt, liksom. Så jag gjorde det, och hon dog.

Sen var vi helt plötsligt inte i det där spelet längre utan i verkligheten och jag insåg konsekvenserna av det jag gjort. Alla grät över mordet på henne, och mannen i hennes liv var otröstlig och gjorde en fantastisk fin minnesbok över henne och alla de vackra stunder de haft tillsammans, och det bara skar i hjärtat av att se den. Jag strök omkring som en katt i bakgrunden och skämdes ihjäl, för ingen visste att det var jag.

Sen började jag inse att jag måste ta konsekvenserna av det hela, och bestämde mig för att ange mig själv (till arbets- och hälsoministeriet!). Jag visste att jag skulle få flera års fängelse, så att alla drömmar vi har, O och jag, om vår framtid, om barn, alla de skulle gå i kras för att jag var en idiot som fallit för grupptryck och lytt order utan att ifrågasätta. Och jag började ta avsked av alla nära och kära, som säkert skulle förskjuta mig allihopa när de fick veta vad jag gjort.

Sedan vaknade jag.

11 responses to “Drömtydning, någon?

  • inte skyldig

    Fan va jobbigt. Det är sån ångest när man drömmer sånt där. Och lättnaden när man inser att det inte är på riktigt! Jisses!

    Jag vaknade av att det knackade. Jäklar va hjärtat slog snabbt då. Var skiträdd över att någon förmodligen stod utanför min dörr och lyssnade efter ljudet, om det skulle komma igen. Sen insåg jag att det förmodligen var ett ljud som jag drömt ihop eller något annat ljud som jag hört. För det kom inga fler knackningar eller ljud från trapphuset. Men precis innan man inser det där – skräcken!

    • underlandet

      Eller hur!

      Men hur mongo är det inte att drömma att man skjuter ihjäl en person som man egentligen tycker verkar värsta fina och bra? Vad betyder det, liksom…

  • Haren

    Kan inte bidra med någon drömtydning tyvärr. Men sjukt otäck dröm!

  • anydaynow

    Usch, ångest! En snabb googling ger ungefär samma svar från flera sidor: ”Dreaming that you kill someone indicates that heavy stress may cause you to lose your temper and self-control.”

  • Jenny

    Åh, jag är jättenyfiken på vem du hade ihjäl. Var det jag så gör det inte så mycket, jag har också haft ihjäl folk (och gift mig med en kille i Hanson).

    • underlandet

      Det var du. Sorry…

      Det var JÄTTEHEMSKT, för Stolte Mannen var där sen i verkligheten, när jag fattat vad jag gjort, och han var helt förkrossad, typ som att han aldrig någonsin mer skulle bli människa igen. Och albumet han gjort var med en massa bilder från ert bröllop och andra tillfällen, där ni genomgående höll om varandra och var sprudlande lyckliga på varenda bild. Och alla bara ”hur kunde det här hända nu? de som var så lyckliga och nygifta och just skulle börja resten av sina liv tillsammans”

      Ångesten, alltså, I tell you.

  • Jenny

    Men du, det gör ingenting. Jag drömde för några veckor sen att en av mina kompisar tog livet av sig och det var också ren ÅNGEST. Jag åkte till jobbet och mina kollegor sa att jag inte fick berätta det för henne (att jag drömt), men jag var tvungen. Så jag ringde henne och hon fattade grejen. Jag grät lite och sa att hon aldrig fick ta livet av sig, och hon lovade att inte göra det.

    Det är läskigt när det är så verkligt.

    Och Stolte mannen hälsar att det inte gör så mycket för honom heller, för han har bränt sig på stranden idag och har för ont för att tänka på den här drömmen. Men han fnissade när jag läste upp.

    Kram på dig!

Kommentera

