Om vi ändå kunde vinna på lotto

Vi har så dåligt med pengar just nu, O och jag. Verkligen uruselt.

Jag hatar att ha dåligt med pengar, att ha nästan-tomt på kontot i slutet av månaden. Hatar. Och ha en massa utgifter dessutom. Grejer vi vill köpa till lägenheten (ny säng, byrå, nya stolar till köket, osv, osv). Spara till bröllop. Spara till sverigeresa. Fundera på hur vi kan få bröllopet så billigt som möjligt.

Suck.

Och så vill vi till havet, stranden, tropikerna i jul. Vi vill resa länge, men vi har inte råd, och dessutom måste vi spara semesterdagar till sverigeresan i sommar, för i det här u-landet har man bara 15 arbetsdagars semester om året och det är ju tamejfan ingenting. Så det blir en fyradagarsresa över jul med gratis (*hoppas*) boende hos Os kompis. Det är vad vi har råd och tid med. Om nu O blir beviljad ledighet, vilket återstår att se.

Ja, och så har jag PMS.

7 responses to “Om vi ändå kunde vinna på lotto

  • Anydaynow

    Fy sjutton. Jag känner med dig. Med mig & J så har vi i fem år fått klara oss på en lön eftersom nån av oss (eller båda) alltid varit arbetslös eller pluggat. Så jäkla trist att alltid behöva vända på varenda krona och inte kunna hitta på spontana grejor. Det är först nu när båda jobbar som jag insett hur det KAN vara.

    Julboende hos O’s kompis låter ju nice iaf! Hur gick det med drömjobbet förresten? Kram

    PS. 15 dagar?! Jag som tyckte Aus var snåla med 20… Hopplöst ju om man vill till Sverige & ändå ha några dagar kvar. DS.

    • underlandet

      Ja, det är så himla tråååkigt att inte ha pengar. Och 15 arbetsdagar är ju ingenting. Tre veckor, liksom. Man får spara dagar och sen försöka ta ut i samband med någon röd dag så man får lite extra. Men nej, man får inte en endaste dag kvar om man vill till Sverige.

      Drömjobbet blev inte av. I slutändan kändes det inte värt det, för det var ett fyramånaderskontrakt (med eventuell förlängning) och ett kontrakt utan pension, sjukförsäkring och semester. Och det kändes inte värt att ge upp min anställningstrygghet och mina förmåner för det. Men det är i alla fall en organisation som jag gillar och som känner mig och gillar mig, och de vet att jag är intresserad om det dyker upp något i framtiden. Så det känns ok.

  • Haren

    Usch. Avskyr den där känslan av att känna att det är massa saker som behövs. Att pengarna bara inte räcker fast de borde göra det osv. Och så får jag en sån olustig känsla av att känna mig ung och oansvarig. Har pyttelite panik på hur vi ska ha råd att gifta oss, det är ju en helt annan sak att göra en budget för sparande mot att faktiskt hålla sig till den. Hoppas att det blir bättre snart för er!

    • underlandet

      Å, jag vet. Vi försöker spara (för jag får panik av att inte ha några sparpengar alls), men ändå. Det är så himla lite och vi kommer att bränna varenda peso och mer därtill på bröllopet och sverigeresan. Ångest!

  • It's all about Me

    I Danmark har de också bara 15 arbetsdagars semester. Och i USA. Ingen tröst, men… det är mest Sverige som har superlyx (vilket jag är tacksam för). Hoppas ni vinner på lotto! (fast frågan är om ni ens köper lotter.. ;))

    Blir liksom nyfiken – vad tjänar ni? vad drar ni in till hushållet? Och vad kostar det vardagliga livet i er stad, alltså utan extrautgifter som nya möbler, resor och sånt. Typ mat i mataffärer, elräkning, busskort och sånt? Det skiftar ju så mycket i den kontinenten och jag har inte så stor koll på Underlandet.

    Kram!

    • underlandet

      Hehe, nej vi köper ju inga lotter, så det är väl svårt det där. Men vi har ett sparkonto faktiskt som varje månad deltar i något slags lotteri, jag tror att man fördubblar summan man har på kontot om man vinner. Hoppas, hoppas.

      Underlandet är rätt dyrt. Det är nog billigare än Sverige men inte sådär wow-indien-billigt. Jag får ut typ 8000 kr i månaden och O kanske 10000 eller 11000. Sen kostar lägenheten, dvs amortering (som kostar som vi förut betalade i hyra) + administration + internet/tele/TV + gas + el + vatten sammanlagt typ 6000 i månaden. Sen kanske vi lägger 2000 på mat, gissar jag. Buss kostar typ 5 kronor per resa, eller 6,5 om man tar de nya lyxbussarna. Sen är det lunch ute varje dag – här är lunchen viktigaste måltiden och det är typ omöjligt att inte luncha med jobbet – och det kostar mellan 40 och 80 kronor per dag.

      Ja, det drar iväg…

      Ska nog skriva ett inlägg på andra bloggen om det.

      • underlandet

        Nu har det kommit ett inlägg på andra bloggen!

        PS Glömde räkna med, 800 kronor sammanlagt för oss båda i privat sjukförsäkring varje månad…

Kommentera

