Pris igen

Jag har fått ett bloggpris till, den här gången av Linnéa i USA som skriver om sin vardag som ofrivillig hemmafru i söderns USA i Alabama.

Så himla fint, tack!

Reglerna lyder: Priset kommer med följande krav: Berätta om tre saker som ligger dig varmt om hjärtat och visa en favoritbild. Skicka priset vidare till fem bloggare.

Okej. Tre saker som ligger mig varmt om hjärtat. Det är ju såklart O, familjen, och vännerna. Men eftersom Linnéa körde på utlandssvensk-temat när det gällde hennes blogglänkar tänkte jag köra på samma sak med de tre sakerna som ligger mig varmt om hjärtat. Det vill säga, tre svenska saker som ligger mig varmt om hjärtat och som jag saknar en massa här i långtbortistan.

1. IKEA Jag älskar IKEA. Älskar verkligen. Och jag kan inte för mitt liv förstå att IKEA inte öppnar i Latinamerika. Det borde väl vara en jättebra marknad? Herregud, det finns ju till och med IKEA-varuhus i Ryssland och Kina. Varför inte i Latinamerika? Det är en av livets stora gåtor. Tills de tagit sitt förnuft till fånga knarkar jag IKEAs nya blogg och IKEA-katalogen som mamma skickade hit.

2. Godis i allmänhet. Alltså, Sverige är typ det enda land i världen som kan göra riktigt gott godis. Jag saknar Gott & Blandat, Djungelvrål, lösgodis och svensk choklad.

3. Ordning och reda och effektivitet Alltså, jag skulle förmodligen dö uttråkningsdöden om jag var tvungen att bo i Sverige och planera mitt liv i minsta detalj och redan på onsdagen veta vad jag skulle göra både på fredagen och lördagen. Men ibland kan jag ändå sakna det där, att det man planerar faktiskt blir av, att man vet vad som händer och att det händer när man sagt att det ska hända och man inte måste slösa bort oräkneliga timmar av sitt liv på att vänta på allt möjligt, bara för att det inte är någon ordning på något och folk aldrig någonsin kan hålla några tider.
Men mest är det nog effektiviteten. Jag har fattat att svensk byråkrati inte alltid är så kul att ha att göra med, men jag tror ändå att de som klagar på svensk byråkrati aldrig har behövt uppleva riktig latinamerikansk byråkrati. Att ha att göra med byråkratin här tror jag förkortar ens livslängd och livskvalité med minst 17%.

Okej. Steg två, en favoritbild. Jag har en massa favoritbilder, men eftersom jag vill vara lite anonym på den här bloggen kör jag en favorit i repris, där O och jag tar oss en salsasvängom:

Till sist, skicka vidare priset till fem bloggare jag gillar. Jag gillar så många fler än fem, här är några av dem. Sedan dess har det kommit till några nya också. Linnéa, A life in Oz och Världen enligt J, till exempel.

Ni är värda priset allihopa.

Kommentera

