Jävla u-land

Jag hänger inte så mycket med andra svenskar här. Det har alltid känts lite onödigt, jag har en underländsk bekantskapskrets och jag har aldrig känt något större behov av att hänga med svenskar bara för att de är svenskar.

Men på sistone har det ändå smygit sig på, den där känslan av att byta erfarenheter med någon som fattar vad man upplever. Kanske är det mina snart fyra år i sträck som gör sig påminda. Så jag har några svenska vänner som jag umgås mer och mer med nuförtiden. De är inte många, och de är vänner inte bara för att de är svenskar, inte bara för att även de bor här som bofasta och fattar hur det är att leva här på riktigt, utan också (framför allt) för att jag gillar dem som personer. Jag hade velat umgås med dem även i Sverige.

Men förutom att jag gillar dem som personer så är det så skönt att de är just svenskar, som också är bofasta här och fattar hur det är att leva här på riktigt.

För hur mycket jag än älskar Underlandet och hur mycket jag än bor här av alldeles egen fri vilja, så behöver man spy galla ibland, med någon som fattar var man kommer ifrån och varför man är som man är och tycker som man gör. Ibland måste man bara få tycka tillsammans med någon som är som en själv att fy fan vad de är sjuka i huvudet och vilket jävla u-land Underlandet är.

Hemlängtan blir mindre också, när man får lätta på trycket sådär ibland. Och sedan gå vidare och fortsätta älska Underlandet.

Och jag unnar alla invandrare i Sverige att få hänga med folk med samma bakgrund som de, och snacka skit om Sverige och svenskarna, emellanåt. Det behövs. Och det betyder inte att de egentligen hellre skulle bo någon annanstans än Sverige. Det är bara ett sätt att känna gemenskap i en värld där man ibland känner sig främmande.

2 responses to “Jävla u-land

  • anydaynow

    Förstår precis vad du menar! Ibland, oavsett hur mycket man gillar landet och sin umgängeskrets, så kan det vara väldigt behövligt att lätta på trycket med någon som förstår. Skaffade själv min första svenska kompis helt nyligen härnere, efter att enbart ha hängt med aussies i över fem år.

Kommentera

