Knark

Jenny och Inte Skyldig har druckit vin och snackat knark, och Inte Skyldig undrar på sin blogg vad vi tycker om knark (hasch, närmare bestämt).

Alltså, jag är ganska delad till knark i största allmänhet, tror jag. Jag tycker att det är okej och omoraliskt på samma gång.

Å ena sidan tycker jag att var och en får väl göra som de vill, jag tycker att det är rätt onödigt att knarka, men det är ju mycket dumt som är onödigt, och det kanske inte är värt att förbjuda precis allt för det. Alltså, knark i sig har jag inte så mycket emot. Eller, bryr jag mig inte så mycket om.

Å andra sidan tycker jag att själva knarkproduktionen (och då snackar vi sånt knark som odlas av fattiga bönder i syd, typ kokain) är vedervärdig, hela produktionskedjan skapar ett enormt lidande och bidrar till att rasera samhällen. Jag tycker att man ska ställa sig frågan om man är beredd att med sin konsumtion bidra till det. Och tycker man det är man fan en omoralisk jävel.

Själv har jag provat. Även kokain. Jag ställde mig inte frågan ovan som jag borde ställt mig, jag var ung och nyfiken och tillfälle bjöds. Det var ingen hit. Jag fattar faktiskt inte grejen med knark. Jag tyckte bara att det kändes som att jag fick hjärtklappning och blev stirrig och hyperaktiv, men på ett jobbigt sätt, inte på ett wow, jag har en massa energi-sätt. Det bara hände saker i kroppen som jag inte kunde kontrollera och det var skitläskigt.

Hasch och marijuana gillar jag inte heller. Jag blir bara dåsig, det är en sån partypooper att röka på. Och mitt språkcentrum slås på något sätt ut så jag bara stakar mig när jag ska försöka prata spanska och böja verben rätt.

Alltså, jag gillar inte ens tobak. Jag försökte lära mig snusa en gång, och efter att ha snusat upp en halv dosa miniportion och blivit lika illamående och spyfärdig varje gång bestämde jag mig för att lägga ner. Cigarretter har jag aldrig lärt mig röka, trots att jag försökte ihärdigt när jag ville vara tuff tonåring. Men jag hostar som en galning varje gång jag försöker dra halsbloss.

Nej, den enda drog jag gillar är alkohol. Så numera håller jag mig till den och testar inget annat. Jag ser liksom ingen mening med det.

3 responses to “Knark

  • It's all about me

    Fast alltså… dåsig av marijuana? Hade du druckit alkohol då också? Marijuana måste ju intas för sig, annars blir det helt fel effekt… Okej, nu låter jag som värsta drugqueen, inte min mening, men jag bara tänkte.

    Jag har helt olika åsikter om ”naturdroger” och kemiska droger, dvs t.ex. marijuana vs. kokain/amfetamin osv. Det sistnämnda borde verkligen inte få finnas. Gällande det första finns ju faktiskt en del positiva egenskaper – som att mensvärk och annan värk tas bort, man blir inte bakis, man blir inte aggressiv, alla sinnen förstärks (typ slippa ha glasögon och kunna se allt asbra är hur härligt som helst!). Well… det kanske märks på mig att jag har bott bådei Karibien och i Spanien. Sverige är det en annan femma. Jag beblandar mig varken med tobak, droger eller fylla. Sen att jag brukar tycka att alkohol är en värre drog än marijuana, det får jag hålla käften om i Sverige… (alltså om vi snackar supa sig packad en gång i veckan eller röka en joint en gång i veckan = alkoholen är så mycket värre!)

    • underlandet

      Ja, marijuana har alltid gjort mig trött. Men det är väl en rätt vanlig reaktion? Tycker det är många som blir det. Både i kombination med alkohol och utan (har också fått mig beskärda del av marijuana efter sex år i Latinamerika…)

      Hur som helst, jag tycker också att det är stor skillnad på marijuana/hasch och andra droger, och att marijuana inte är så farligt. Alkohol kan nog vara värre. Men personligen föredrar jag ändå alkohol, för effektens skull, att röka på är så jävla tråkigt (för mig, alltså).

  • It's all about Books (annaluna)

    Gud vilken skillnad, haha! Jag tycker precis tvärtom. Gällande effekten, alltså. Blir dum och dålig av alkohol, pigg, alert, smart, duktig och får sinnen som en hund av maya 🙂 Men som sagt, inget av det för mig nuförtiden…

    Ps. Olika gräs i olika länder oxå förståss…

Kommentera

