Tråkbok

Jag har äntligen, efter flera månader (man har inte så mycket tid över att läsa när man jobbar heltid och samtidigt skriver en masteruppsats som ska vara lång som en mindre avhandling), lyckats kämpa mig igenom En doft av apelsin av Joanne Harris.

Vilken tråkig bok.

Alltså, jag fattar att det är meningen att det ska vara spännande med alla dessa antydningar hela tiden om att något hemskt hände, men man får inte veta vad det där hemska var och hur det gick till förrän typ de fem sista sidorna, och jag lyckas inte riktigt dras med i någon slags spänd förväntan. Jag känner snarare ”ut med språket då, någon gång!”.

Men när man bor i Underlandet, långt från tillgång till svenska böcker måste man ta vara på de man har, man kan inte bara lägga ifrån sig en bok för att den var dålig, för böcker är ändå jättesvåra att få tag på. Och nej, trots att jag pratar flytande är det inte samma sak att läsa på spanska.

Men nu har jag äntligen tragglat mig igenom den kan jag ställa den bland de andra lästa böckerna i bokhyllan och välja en ny. Till exempel en av de här:

  • Drömfakulteten – Sara Stridsberg
  • Mig äger ingen – Åsa Linderborg
  • Boktjuven – Markus Zusac
  • Sommaren i Mamarosa – Monica Ali

Vilken tycker ni att jag ska ta?

6 responses to “Tråkbok

  • Korp

    Jag kan i alla fall rekomendera Markus Zusacs boktjuven, jag har visserligen bara lyssnat igenom den på engelska, men historian, berättartekniken är så lågmält obehagligt mysiga.

  • It's all about me

    Boktjuven! Älskade den. Den hör till mina favoriter. Tyckte att Mig Äger Ingen var väldigt fin också.

    Trevlig läsning 🙂

  • Jenny

    Har läst tre av fyra.

    Mig äger ingen – Åsa Linderborg
    Lättläst, den läser du ut på en pisskvart. Bra bok.

    Boktjuven – Markus Zusac
    Åh, så fin. Den behöver lite tid att få smaka på orden.

    Sommaren i Mamarosa – Monica Ali
    Nä.

  • Linn

    Boktjuven! Om du har läst en seg och tråkig bok behöver du en bok som man som Jenny säger behöver smaka på orden. Mkt fin bok.

  • underlandet

    Tack för era tips! Nu är jag jättesugen på Boktjuven, men det känns som att den får vänta ändå. Jag jobbar heltid och skriver masteruppsats och hinner knappt läsa, bara några sidor här och några där. Boktjuven känns som en bok som man måste (bör) ägna sig åt. Det skulle nog inte göra den rättvisa att läsa den nu.
    Jag får fira uppsatsinlämningen med den, och under tiden tar jag Mig äger ingen.

  • My

    Stridsbergs bok är mycket speciell, på ett bra sätt. Rakt in liksom, under huden. Läste den då den gick på Elverket var det väl, Dramatens scen. (Jättebra som pjäs också, fantastisk huvudrollsinnehaverska som jag tyvärr alltid glömmer namnet på, men en superduktig kvinna.) Kan det varit 2006-07? Jättebra iaf, läs!

Kommentera

