Kulturkrockar

Nu är jag sugen på att skaffa barn ASAP igen. Det går i vågor, det där. Jag vill alltid ha barn, men ibland tänker jag att det kan vänta ett år, och ibland tänker jag att jag borde kasta p-pillren omedelbums. Just nu är jag inne på det senare.

Det är bara ett problem.

Vi kan verkligen inte bestämma namn. Det måste vara något som funkar på både svenska och spanska, inga åäö, alltså. Inte heller några ñ, eller namn typ Jorge som i princip är outtalbara på svenska.

Men det finns ändå rätt mycket att välja mellan. Problemet är bara att alla, precis alla tjejnamn jag gillar tycker O är helt fruktansvärda. Sverige och Underlandet är helt i ofas när det gäller generationer, så de namn som är fina bebisnamn i Sverige är tantnamn här. Elsa, till exempel. NEEEEEJ gastar O, vår dotter kommer att bli retad i skolan och hon kommer aldrig att förlåta oss för att ha gett henne ett sånt namn.

De enda två namnen vi kunnat enas om, Emma och Maya (med den stavningen eftersom J uttalas helt annorlunda på spanska), funkar inte på grund av kombinationen med Os efternamn (och här har man två efternamn, först pappans första sen mammans första, det går inte att byta ordning).

Vi får nog vänta ett tag till med att göra barn.

———-

PS: Alla måste kolla på videon i förra inlägget. Så. Jävla. Bra. Jag dör.

PS2: Skotermannen meddelar:

Nu får det fan bli fredag nån gång! ush så läss man är..

Själv tycker jag snarare att den här veckan har gått rätt fort.

9 responses to “Kulturkrockar

  • Annaluna

    Inte för att vara sån, men jag har så himla svårt att förstå sånna här (små) problem som par har. Typ vad de ska heta i efternamn, vad barnet ska få för namn osv osv. Jag förstår det helt enkelt inte. Kanske förstår jag det den dagen jag är i den sitsen, I dont know, men det känns som att det borde vara den minsta utmaningen om man nu skaffar barn.. 😉

    Ps. Min kille och jag måste oxå ha ett namn som funkar på spanska och svenska den dagen vi får barn, det ahr vi också pratat om. Det vore ju för illa om hans släkt inte kunde uttala namnet, hihi. Vårat ”problem” kommer nog förvisso bli följande: Han tycker att barnet ska ha ett namn, jag tycker att det ska ha tre (alltså exklusive efternamn), men jag tror inte att det blir något problem egentligen.

    • underlandet

      Alltså, det är väl inget jätteproblem som vi ligger sömnlösa över, eller som kommer att hindra oss från att skaffa barn, men likväl är det helt omöjligt att komma överens.

      Efternamn är inget val, det blir hans första sen mitt första (fast jag har ju bara ett). Enligt lag, inget att välja på.

  • Jenny

    Jag förstår vad du menar med namnproblem. Vardagsproblem kan också vara problem, faktiskt. Min kompis (svensk) är gift med en spanjor och bor i Spanien. Deras dotter heter Alma.

    PS: jag älskar skotermannen!

    • underlandet

      Alma har jag också försökt med, men det är också tantnamn här. Precis ALLA fina namn… Suck, att det ska vara sån ofas.
      Just nu har jag en stenhård kampanj för Liv. Det går någorlunda.

      (Skotermannen FTW!)

  • Julia

    Jag heter Julia för det funkar på både ryska och svenska (och engelska). Min bror heter Anton av samma skäl.

    Många namn som är fina på ryska blir skitfula och/eller konstiga på svenska eller för ett svenskt öra. Det är synd.

    • underlandet

      Ja… Det är meckigt det där med att det inte bara ska gå att uttala utan också låta fint på båda språk. Jag har alltid gillat Saga, men det låter som spanska zoga som betyder hängsnara. Och Kaspar, men det låter som spanska caspa som betyder mjäll. Suck.

  • Annaluna

    Det med tre namn, menade jag förnamn. Väldigt svenskt att ha typ tre, väldigt spanskt att bara ha ett förnamn och inga mellan-namn. Jag vill liksom att ungen ska ha ett nytt, ett från min släkt, ett från hans.

    Zoga och caspa, hahaha! Fint 😉

    M vill typ att, om vi får barn och det är en tjej, att hon ska heta Anna. Men vadsjutton! Så tråkigt. Och så … JAG. Men, det viktigaste för honom är just att det ska funka i hela världen.

  • Lena i Nicaragua

    Kan du inte välja något av de namn som är tant-namn i Sverige just nu då? Det är ju trots allt de namn som nästa generation svenskar kommer tycka är sååååååå fina och då har ditt barn redan ett sån’t fint namn.

    Annars röstar jag för ”Concepción” eller ”Inmaculada” eller varför inte båda två i kombination a la svensk tradition. 😉

  • Linnéa

    Maya är fint! Har du läst Miss Marie (http://miss-maries.blogspot.com/2010/09/i-wanna-know-your-name.html) Hon funderar på precis samma sak.

    Lycka till

Kommentera

