Rena kläder, here we come

Man väljer sina strider i ett förhållande. Vissa grejer kan man kompromissa bort, för att de inte är så viktiga. Vissa grejer är desto viktigare.

Det här med att tvätta kläder är något slags mellanting.

Jag är av åsikten (fast jag tycker att det är fakta, såklart) att kläder inte blir rena om man tvättar dem i kallt vatten. O är av åsikten (som han hävdar är fakta) att kläderna blir förstörda* om man tvättar dem i varmt vatten. Han har även medhåll av typ övriga Underlandets medborgare.

Vi har googlat och hittat bevis för båda ståndpunkter, men O var ihärdigare. Det var inte tillräckligt viktigt för mig, faktiskt.

Men efter ett år av ungefär det här:

O: Å nej! Varför är det fortfarande deodorantfläckar kvar på min t-shirt?

Jag: Därför att kläderna inte blir riktigt rena om man bara tvättar i kallt vatten.

Eller det här:

O: Å nej! Varför är det fortfarande tvättpulver på mina svarta byxor?

Jag: Därför att tvättmedlet löses upp mycket sämre i kallt än i varmt vatten.

Efter ett år av ovanstående lyckades jag äntligen övertyga honom om att i alla fall testa, ett litet tag, och sen utvärdera, att tvätta i varmt vatten.

Skam den som ger sig.

PS För den som undrar, nej, tvättmaskinen har ingen temperaturinställning. Det är att koppla in den antingen på kallvattenkranen eller varmvattenkranen som gäller.

*Färgerna blir urlakade och kläderna slits fortare, tydligen.
16 responses to “Rena kläder, here we come

  • It´s all about me

    Men alltså, kan inte han få tvätta sin i kallt, och du dina i varmt? Måste man alltid göra allt samma när man är tillsammans? 🙂 Eller ja, alla gör ju det, det är bara jag som aldrig gör samma. Hm. *outsider*

    Röstar nog annars för varmt vatten, men vid närmare eftertanke skulle han ju faktiskt kunna ha en poäng. Svårt det där.

    • underlandet

      Alltså, nej, det handlar väl egentligen inte så mycket om att vi måste göra allt samma som att det är mycket mer praktiskt att tvätta tillsammans. Ska man bara tvätta sina egna kläder måste man ju vänta jättelänge innan man samlar ihop tillräckligt med smutstvätt för att fylla en hel maskin. Typ.
      Plus att det är meckigt att hålla på att skruva av och på slangen på de olika kranarna varenda gång.

  • anydaynow

    Låter som Australien ungefär. Förr var det bara top loaders med temperaturinställningen Hot-Wam-Cold som gällde. Många av dessa tvättmaskiner klarade dock tydligen inte ens av att vara ikopplade till varmvattnet för att det ”skadar slangen” (?!?). Och de flesta tycker ändå att kalltvätt är bäst och mest miljövänligt. (Men kläderna blir ju inte rena!! försökte jag alltid framhålla.)

    Vi fick äntligen en front loader med temperaturinställning för ett år sen. Oh, the joy att kunna tvätta i 40 grader! Hoppas O är benägen att hålla med dig efter er testperiod! 🙂

    • underlandet

      Ja, precis så ”fría – tibia – caliente”!
      Jag var hemma hos en svensk kompis häromdagen och hon förevisade, innan jag fick se resten av lägenheten, stolt sin nya tvättmaskin med gradinställningar! Önskar vi hade råd med en ny tvättmaskin också. Då skulle det bli en sån.
      Jag håller också tummarna (hårt) för att O ska hålla med mig…

  • laanna

    Hehe. En vetenskap det där. När jag bodde i Latinamerika var det samma sak – nästan alla hävdade att kläderna blev renare i kallt vatten då man tvättade för hand. Vilket det iofs låg någonting i eftersom man på något sätt har mer kontroll över tvättandet då än i en maskin. Men sen är det ju det här med att smuts och fläckar(och tvättmedel) löses upp bättre i varmvatten. Så jag vet inte vad som är bäst. Vad jag dock vet är att om man efter år av tvättande för hand plötsligt tvättar kläderna i en maskin med varmvatten, verkar de bli ganska slitna…

    • underlandet

      Ja, alltså när man tvättar för hand sliter man ju säkert mindre på kläderna (om man nu inte gnuggar dem med typ en rotborste), men även för hand måste det väl bli renare i varmt vatten än i kallt?
      Ja, det är en hel vetenskap, alltså.

  • Haren

    Åh, detta är en fråga som jag är så över att fightas med J om. Jag tycker också att det säger sig självt att det måste vara varmt för att bli rent! En annan sak som jag stör mig massor på är att folk i nz inte sköjer av diskmedlet när de diskar, för att diskmedel är ju rent juh tycker de. Eeeehhh.

    • anydaynow

      Haren: Haha, JA! Exakt så. Får verkligen knyta händerna i fickorna varje gång J diskar och radar upp alla kastruller, fulla av lödder, i diskstället.
      Härliga grejor att reta upp sig över. *skön avslappnad tjej*

      • underlandet

        Men what? Inte skölja bort diskmedlet? Men vill de äta en massa kemikalier? Plus att löddret på tallriken lär väl innehålla all upplöst smuts, eller?

  • Lena

    Är det inte så att en del sorters tvättmedel är utvecklade för tvätt i varmt vatten medan andra är gjorda för att fungera i kallt?

    • underlandet

      Mmm… fast det är ju samma Ariel här som där?

      • Lena

        Precis, och det kanske är därför det inte fungerar så bra? För att Ariel har utvecklats för Sverige och liknande länder där man tvättar i maskin och med varmt vatten?

        Det här är bara min teori alltså, jag har ingen aning om huruvida det stämmer. Men det är ju ganska vanligt att saker tas fram för att passa i Europa/Nordamerika och sedan bara dyker upp på u-landsmarknaderna utan någon ändring. Och som Linn säger, drar man bort värmen måste man kompensera det med kemikalier, tid och/eller rörelse och kemikalierna i Ariel är ju inte anpassade för kallvatten.

  • Linn

    Lite sent svar kanske, men ändå. Jag har jobbat med vitvaror i flera år och gått kurser (asså jobb, ej privat. är inte störd) i hur själva tvättandet funkar. Tänkte ba hjälpa dig lite med argument i det hära.

    Hur det blir rent påverkas av fyra saker:
    – värme
    – kemikalier
    – tid
    – rörelse

    För att det ska bli riktigt rent i en vanlig tvättmaskin behövs varmt vatten. Annars krävs en fyra timmar lång tvättid, en miljard liter vatten och massor med tvättmedel. Det är alltså mer miljövänligt att tvätta i varmt vatten.

    Är maskinen dessutom toppmatad vill du köra en tvättcykel som är så kort som möjligt för det sliter nåt förbannat på kläderna. Varmt vatten krävs då för att det ska bli rent.

    Gud vad jag låter mästrande och störd nu, men skitsamma.

  • Julia

    Jag är en dålig människa och fnissar åt er dialog. Rättvisa!

Kommentera

