Opinionsundersökning

Alltså jag vet, det är ett år kvar, och snart kommer jag att sluta spamma om det här ett tag och skriva om annat, men jag gillar liksom att ha en plan (som visserligen kan ändras under tidens gång), så jag småplanerar lite. Och så vill jag inte stressa in i sista sekund, som Jenny, för jag blir lite ledsen i hjärtat när jag tänker på att planeringsstress kan förta glädjen. Så jag funderar ett år i förväg.

Vi varken har särskilt mycket pengar eller lust att spendera alla våra besparingar på vårt bröllop. Vi vill att det ska vara jättefint, men budget. Så en tanke är att ha ceremonin på eftermiddagen dit vi bjuder alla, och bjuder på champagne och tårta. Sen (på ett annat ställe) en liten middag med typ 20-30 pers, bara familjen och de närmsta vännerna. Sen fest på kvällen med alla som vill komma, tanken är att ha festen i en bar och var och en står för sin egen konsumtion (vi kanske bjuder på välkomstskål och tilltugg, typ ostbrickor eller något).

Men sen råkade jag läsa en fråga hos Magdalena Ribbing om att ha ”eftersläppsfest” efter middagen och det verkar som att en del människor tycker att det är helt otroligt förolämpande att bara bli bjuden på fest och inte middag. Så då googlade jag lite mer och kom in på några trådar på bröllopstorget.se (OMG vilka människor det finns) och det verkar råda delade meningar, men ja, vissa tycker verkligen att det är jättehemskt. Själv hade jag inte haft en tanke på att det hade kunnat uppfattas så.

Ni som läser är ju vettiga och bra människor, vad tycker ni? Är det helt fruktansvärt att bjuda vissa bara på vigseln och festen och inte på middagen? Vi vill gärna dela vigseln med alla, och även festen, men vi har verkligen inte råd att bjuda över 100 personer på middag, ens billigaste buffé-varianten (och knytkalas är inget koncept som funkar här, hade jag gift mig i Sverige hade jag gärna haft knytkalas-bröllop). Och vi vill heller inte utesluta att bjuda alla de personerna på bröllopet.

Det är ju vårt bröllop och vår dag och vi gör som vi vill, men man vill ju inte riskera att såra någon djupt. Vad tror ni? Kan man bjuda alla på vigsel och fest och bara vissa på middag?

9 responses to “Opinionsundersökning

  • Debbie

    Vi tänkte göra nåt liknande: vigsel och intim-liten-middag och sen (en annan kväll) en megafest med alla där inget utom glädjen och kanske chips är gratis. Och korv med bröd på natten förstås. Man måste ha nattamat.

    Om vi inte har råd med detta tror jag att vi kommer stryka middagen. Helt. Alltså vigsel – gör vad fan ni vill ett par timmar – megafest.

    Ett annat alternativ; kuvertavgift? Vågar man det i underlandet?

    • underlandet

      Middag en annan dag är ju också en idé! (För jag vill nog ha festen samma kväll som vigseln ändå). Eller intim-lunch innan vigseln och sen fest. Hmm…
      Tack!

      Kuvertavgift går inte riktigt hem här (tyvärr)…

  • Haren

    Klart att ni kan göra så! Jag tror att i de fall som folk uppfattar det lite sårande är när nittio procent av gästerna är bjudna på middagen och det bara är ett fåtal som får släpa dit rumpan senare. När å andra sidan bara de allra närmsta är med på middagen så tror jag att folk fattar det! Men strunt samma, det är er dag, ni gör som ni vill.

    • underlandet

      Ja, det har du nog rätt i! Tanken är ju alltså att bjuda typ 20-30 på middag och kanske 100 till på festen. Ja, jag tar och lugnar samvetet. Det är ju vår dag, som sagt.
      Tack!

  • Linn

    Åh, låt bli trådarna på bröllopstorget och familjeliv. Dom är liksom gjorda för och av bittra, avundsjuka jävlar. Så klart att ni kan göra som ni tänkt er! Om ni vill ha en middag med de allra närmaste så får väl resten förstå det. Jag sällar mig till kören och säger att det är ju ERT bröllop, inte någon annans. En sak jag tycker är synd när jag hör om bröllopsplanering, oavsett om det är mina närmaste kompisar eller smarta människors bloggar, är att det tas så mycket hänsyn till vad andra vill/tycker. Jag har flera kompisar som har gift sig enligt konventioner ‘för annars skulle det bli så mycket snack’. Det tycker jag är lite synd. Bröllop är ju trots allt det tuffaste man kan göra ihop och den dagen är det ni som bestämmer. Tycker jag dårå.

  • JenJen och Cookie

    Ja, gör som ni vill. Nu när jag är i sluttampen och tittar tillbaka skulle jag dö en smula om jag inte gjort exakt som vi själva velat. Nu kan jag liksom backa lite och tänka till: vill jag verkligen det här? och ja, det är precis som jag vill ha det, även om det är så nedrans mycket att göra.

    Jag ska till exempel ha röda skor, röda läppar och min tärna har en röd klänning. Det låter kanske inte så speciellt, men det är folk som har reagerat (röd klänning på tärna = hon har legat med brudgummen). Det skiter jag i.

    Kör!

    Ni kommer ångra er mer om ni inte gör så här.

  • underlandet

    Vad fina ni är allihopa! Verkligen. Tack!

  • Julia

    Jag tror att folk tycker det är viktigare att få vara med på något sätt än att det görs på ett exakt vis. Annars är de nog typen som skulle bli sura oavsett hur ni gör.

Kommentera

