Häxan

Vi har en inneboende hos oss just nu, David. Det är en kille från USA som gör sommarlovspraktik på mitt jobb. Han är trevlig (på engelska, spanska pratar han inte tillräckligt bra för att riktigt ha någon personlighet alls), men hans flickvän, OMG.

Låt oss kalla henne Häxan.

De har varit tillsammans i kanske två månader nu, och de är knappt ifrån varandra en sekund. Vid första intrycket är hon trevlig, men pratar man bara lite lite till med henne dyker en helt annan människa upp bakom den där trevliga fasaden (som bara är just det, fasad).

För det första är hon en sån där tjej som har väldigt bestämda uppfattningar om hur ”vi tjejer” är och hur ”männen” är. Som när David undrar varför hon måste ha enorma handväskan med för att gå ut och köpa cigarretter på kiosken tvärs över gatan hävdar att han inte förstår och vänder sig till mig med ett du fattar ju hur det är, för vi tjejer kan ju aldrig gå någonstans utan vår handväska (och jag svarar inte så mycket, ler litegrann och kräks lite i munnen, ungefär), eller föreslår att vi ska prata barbiedockor (!) när ”killarna” pratar om olika rockband. Som aldrig skulle bära en påse när de handlat tillsammans, eller än mindre betala för mat/bio/drinkar när de är ute tillsammans, oavsett vem av dem som har mest pengar.

Men okej, det må väl vara hänt. Smaken är som baken, och så vidare.

Men dessutom har hon några otrevliga och inte så påtagliga drag som inte är lika lätta att överse med. Det är just det där med den falska trevligheten. Med att ständigt tala om hur bra (eller snarare överlägsen) hon är genom att a) påpeka att hon är så himla världsvan och har rest överallt och bott i Eurooopa och b) påpeka hur mycket pengar hon har (vem köper ett matbord för nästan 30 tusen kronor i ett land där minimilönen är 2000?). Med något som gör att man instinktivt känner att man inte riktigt vill lita på henne.

Det är inte bara jag. Det är jag, O, grannarna, alla som har umgåtts en lite längre stund med henne.

Alla utom David. Han är av någon oförklarlig anledning upp över öronen förtrollad av henne. Hon som säger att jag har inget jobb just nu, men det gör inget för eftersom jag är tillsammans med David så räknar jag ju med hans pengar. (Tillägg: Hon har inget jobb men har just kommit hem från Eurooopa där hon jobbat med något flashigt och har 5000 Euro på sitt bankkonto. Allt enligt hennes egna uppgifter.) De planerar att hon ska hälsa på honom i USA i oktober, han ska komma till Underlandet igen i januari och så söka sommarlovspraktik i Underlandet igen nästa sommar.

Han får väl vara tillsammans med vem han vill, men det oroar mig att hon inte känns pålitlig alls. Att hon (bara hon) äger en lägenhet som hon inte har några skulder på, för att hon förut var tillsammans med en kille med en massa pengar (enligt David). Och att de nu surfar på annonser för lantställen till försäljning.

Kanske har David rätt och vi andra fel, kanske är hon precis så fantastisk som han tror och har inte alls några dolda avsikter. Men har vi andra rätt så kommer det att sluta med att hon utnyttjar och dumpar honom. Men han är alldeles för förblindad på sina rosa moln för att se det. Och det är omöjligt att säga något också, för vad ska man säga, och hur som helst finns inget tillfälle till det eftersom de är tillsammans 24-7.

Och jag längtar tills David åker, för jag stör mig så in i bängen på henne.

2 responses to “Häxan

  • Annaluna

    men jag fattar inte, varför bor han inte hos den tjejen istället om hon nu har en lägenhet och de ändå inte är ifrån varann en sekund?

    • underlandet

      Grejen är att lägenheten är uthyrd, hon skulle inte komma tillbaka från Italien förrän i höst, så personen som hyr lägenheten har kontrakt till typ januari. Så tjejen hyr ett litet rum hos en gammal tant, där han inte får bo. Han har sovit där någon gång, men mest sover de här…

Kommentera

