Rutiner

Jag tycker om rutiner. Jag tycker inte det är tråkigt med rutin, jag tycker det är tryggt. Med bra rutiner, såklart, rutiner som funkar med ens vardag.

Jag tror att jag äntligen lyckats få till en sådan. Efter ett år i lägenheten, efter ett års kämpande med uppsatsen så äntligen.

Den är inte perfekt, min rutin, men jag tror att den gör att uppsatsen kanske kan bli färdig någon gång.

Så nu ser mina vardagar ut såhär: Jag stiger upp klockan fem och skriver på uppsatsen (det är nästan olidligt, men jag har aldrig någonsin kunnat plugga på kvällen så ska jag få något gjort måste det vara innan jobbet). Vid halv sju-tiden äter jag frukost med O, klär på mig och allt sånt. Sen jobbar jag lite hemma, går till jobbet och försöker gå från jobbet innan sex på kvällen. När jag kommer hem går jag till gymmet i huset och kör halvtimmes intervall-programmet på löpbandet och lite situps och rygglyft. Resten av kvällen gör jag vad jag vill.

Som sagt, den är inte perfekt, den där rutinen, men den funkar, och jag plågar mig hellre med att stiga upp i ottan och blir klar med uppsatsen tidigare än att ha den hängande över mig i evigheters evigheter.

Dessutom är det ganska fridfullt och mysigt att titta på när staden långsamt vaknar till liv utanför fönstret varje morgon.

Men på kvällen är jag dödstrött (in comes träningen, som jag hoppas med tiden kommer att göra mig mycket piggare).

Självdisciplin is my new middle name.

8 responses to “Rutiner

  • inte skyldig

    Herregud, vilken superwoman!

  • Haren

    Oh my buddha, vad duktigt! Jag hade nog aldrig fått nån uppsats färdigskriven.

  • underlandet

    Oj! Jag tänker inte på mig själv som så värst duktig. Mest som fan vad seg jag är att det ska ta över ett år att få färdigt en jämrarns uppsats (måste säga till mitt försvar att uppsatsen ska vara minst 160 sidor och jag skriver den samtidigt som jag också jobbar heltid).

    Men det är inte så mycket duktighet som ren och skär självbevarelsedrift, för å vad jag inte vill ha en uppsats hängande över mig som ett dåligt samvete i evigheters evigheter.

    Men jävlar i min låda vad jag verkligen aldrig någonsin ska doktorera någon annanstans än Sverige (om jag nu skulle vilja doktorera, det vet jag inte om jag vill). För att plugga och jobba samtidigt det är jag färdig med efter det här, det säger jag er bara.

  • ina

    ojoj, så du är flitig. bra jobbat. men ta hand om dig under tiden. rkam.

  • Debbie

    Asså nu har jag läst hela din blogg och jag älskar’t! Visserligen råkade detta ske på arbetstid så nu blir det övertid för att hinna ikapp – men det var det värt! Så fint att läsa om dig och O och om Underlandet och allt! Lycka till med kärlek och diverse

    Internet-love & respect från
    Debs

    PS: Jag såg ChocQuibTown live på en mässa i Köpenhamn. Grymma!

    • underlandet

      Men OJ! Wow! TACK! Nu blir jag alldeles rörd! Och vad kul att du hittade hit, för då hittade ju jag till dig också, och det var en fantastisk upptäckt!

  • laanna

    Imponerande är vad det är!

  • Annaluna

    Impressive!

    Det där med att gå upp kl 05 för att skriva uppsats, det är grymt. Och att köra träning varje dag efter jobbet. På löpband dessutom (jag hatar löpband). Jävligt bra jobbat säger jag bara!

    Ps. Har alltid trott att jag hatar rutiner, men senaste tiden har jag börjat sett fram emot de som skall komma under hösten, t.ex. gå på en kompis Step-pass varje onsdag kl 18, badminton på fredagar och diverse annat.

Kommentera

