Jobbigt

Jag håller på att kolla upp vad som krävs för att jag som utlänning ska få gifta mig här i Underlandet.

Underländarna älskar byråkrati.

Jag tycker att byråkrati är jättejobbigt. Särskilt när den innehåller apostille-stämplar och legaliseringar och auktoriserade översättningar.

Puh.

4 responses to “Jobbigt

  • Annaluna

    I did it på Puerto Rico (USA). Det var inte lätt som en plätt direkt… Suerte!

  • Haren

    Bu för byråkrati! Jobbigaste som finns.

  • anydaynow

    Fy, hatar också byråkrati. Har varit hos både en Justice of the Peace (JP) och en Commissioner for Declaration (C. Dec) härnere de senaste veckorna bara för att få kopierade dokument, foton etc. signerade & stämplade. Och det här med auktoriserade översättningar – ids ej ens prata om det!

    Hoppas att du fått klarhet i vad som behövs iaf, och det känns genomförbart?

    Vad är det för officiell religion i Underlandet förresten? Är det nåt som kommer ha betydelse?

  • underlandet

    Ja, det verkar överkomligt, nu har jag mejlat advokatbyrån i hemstaden som gör apostille-stämplar för att fråga hur lång tid det tar och hur mycket det kostar så jag kan planera lite, fast jag får bara auto-semestersvar tillbaka, så jag får vänta tills augusti.

    Anydaynow: Det är katolicism för hela slanten, fast det här med att gifta sig i kyrkan är inget O och jag jobbar med. Och tur är det, för det är ännu meckigare, med dopintyg, konfirmationsintyg (allt från hemförsamlingen och med stämplar och hela slanten, eller ja, jag hade ju fått göra om allt i katolska kyrkan här), och äktenskapskurs med en präst som levt i celibat hela livet… No thanks.

Kommentera

