Okej, nu blir det privat sjukförsäkring

I helgen hälsade jag på en gammal vän och hans lilla familj, bestående av flickvännen och drygt ettårige sonen. Jag visste att när sonen föddes blev det komplikationer och han fick ligga på sjukhus ett tag, men jag visste aldrig riktigt varför.

Det visade sig att de hade planerat in kejsarsnitt, eftersom hon var för trång så det fanns risk för bebisen att fastna på väg ut. Kvällen innan kejsarsnittet fick hon värkar, så de åkte in till sjukhuset. Men där fanns inga läkare på natten, bara sjuksköterskor och gynekologer, ingen som var auktoriserad att göra akut kejsarsnitt. Så barnet började försöka ta sig ut, men fastnade och bajsade på sig, och svalde sitt eget bajs. Det kan tydligen hända, men det är livsfarligt, eftersom det leder till akut förgiftning. När läkaren äntligen dök upp och gjorde kejsarsnitt blev det raka vägen till intensivvårdsavdelningen där bebisen svävade mellan liv och död i flera dagar innan han stabiliserades.

De hade den vanliga obligatoriska sjukförsäkringen (som ändå inte är den sämsta varianten, den sämsta är den allmänna sjukvården som man bara har rätt till om man är riktigt fattig).

På torsdag kommer det en representant från privata sjukförsäkringsbolaget hit och ska berätta för oss om deras olika alternativ. Sen ska vi skaffa privat sjukförsäkring innan det blir någon graviditet.

PS Jag hatar kapitalismen så jävla mycket.

3 responses to “Okej, nu blir det privat sjukförsäkring

  • Annaluna

    Men fy vad hemskt! Vilken tur att barnet överlevde…

    Jag är extremt glad över att mittt jobb betalar privat sjukförsäkring, som inkluderar både sjukgymnastik, psykologbesök, operationer, vaccinationer och allt möjligt… Herregud vilken lyx vi har här, det är helt otroligt. Jag skulle absolut skaffa en bra försäkring om det handlade om liv och död som det verkar göra hos er!

    • underlandet

      Ja, alltså inför barnskaffandet har vi bestämt oss att ja, det är värt det. Det är ju nästan ett måste, men det tar emot ändå, jag HATAR verkligen privat sjukvård. Jag tycker att det är ren och skär ondska att de som kan betala mer ska få bättre vård, det är så tvärs emot precis allt som är rätt i världen att jag blir lite ledsen i hjärtat.

  • Annaluna

    Håller med. Men… samtidigt blir man (JAG) ego när det gäller mig själv. Gäller det mig och MITT barn (nu har jag ju inget barn men ja, du hajjar) så skulle jag köpa privatvård om jag kunde, för att rädda oss. Även om det är orättvist. Jag försöker trösta mig lite med att om fler tar privatvård minskar köerna till allmänvården också..hm… dåligt argument, men…I Sverige är det ju inte sådana skillnader direkt ändå, jag är bara glad ATT jobbet belatar om jag t.ex. behöver gå till psykolog – istället för att jag ska behöva betala dryga 1000 sek extra per session. Livet är sjukt orättvist!!

Kommentera

