Barnafödande

Underlandet är ett u-land. Ett u-land som kopierat USAs sjukvårdssystem. Därför har jag en obligatorisk, privat sjukförsäkring genom jobbet. Men, den täcker inte så mycket alls, och vill man ha riktigt bra sjukvård måste man skaffa en extra privat sjukförsäkring.

Till exempel så ingår bara födsel i sjukhussal. Vill man ha ett eget rum där någon (förslagsvis pappan) får följa med in måste man ha den där extra sjukförsäkringen. Jag ringde och kollade upp det idag, det kostar ca 730 kronor i månaden (den billigaste varianten), och man måste ha den i minst elva månader för att den ska täcka födsel. Både min och Os löner ligger ungefär i nivå med ett svenskt studiemedel.

Det handlar om skitmycket pengar, alltså.

Vi vill ha barn snart (och O borde få vara med på förlossningen). Vi ska gifta oss i juli nästa år. Vi ska åka till Sverige på semester.

Jag vet inte om vi har råd med allt, och jag är rädd att Os närvaro på förlossningen inte är högst i prioritet.

Sugiga, jävla kapitalist-sjukvårdssystem.

8 responses to “Barnafödande

  • Haren

    Men… Sjukhussal? Som i att det ligger flera kvinnor och föder barn i samma sal? Föda barn i Sverige?

    • underlandet

      Exakt så. Inte så kul alls, mao.
      Mmm, Sverige är ju också ett alternativ, problemet är mina ynka tre veckors semester (tja, eller säga upp mig och vara i Sverige några månader, men då lär vi ju verkligen inte ha några pengar sen).

  • bajsugglan

    Hoppas det löser sig.

  • Haren

    Oj. Av ren nyfikenhet så undrar jag då hur det står till med föräldraledighet/betald föräldraledighet i Underlandet? Dagis?

  • JenJen och Cookie

    Men… du får hitta en barnmorska och bli vän med henne så att hon kan komma hem till er. Eller tänk om något går fel… Åh, vad jobbigt. Finns det inte andra som har samma problem? Hur gör de?

  • Annaluna

    Det är inte så att det finns möjlighet att åka till Sverige och föda barn..? Har man någon form av mammaledighet i Colombia? Om de kopierar USA har man väl dock inte mer än 1-2 veckor… Tänkte annars att det kanske kan löna sig, om jobbet tillåter? Typ tillbringa 6 mån i Sve…

    Fats nu läste jag ovan att jobbet kanske inte riktigt tillåter att du tar dig ledigt så… Personligen skulle jag, hur mycket jag än älskade Underlandet, fundera över om jag ville tillbringa mina första år som mamma där. Sverige är typ bästa landet i världen för nyblivna mammor. Hoppas allt går bra sen!

  • underlandet

    Jag kör ett mass-svar till alla här:

    Föräldraledighet: Mmm… 40 arbetsdagars mammaledighet, dvs ungefär tre månader. Pappan har 10 dagar i anslutning till födseln. Så trixet är väl att ta mammaledigheten + semestern + pappans semester så man får fyra och en halv månad eller nåt. Semestern är 15 arbetsdagar per år…

    Dagis: Ja, alltså de flesta har en barnflicka (som oftast är en tant) som tar hand om barnet hemma (hos mig). Fast det finns dagis också från 3 månaders ålder och uppåt.
    Jag är lite kluven där. Å ena sidan känns det ju inte helt ok att lämna bort en pluttig bebis på dagis, men å andra sidan tar det emot väldigt att anställa ett hembiträde att ta hand om ens barn.

    Föda barn i Sverige: Tixet är ju jobbet. Man kan ju inte flyga för nära beräknat födelsedatum, och jag har bara 3 veckors semester + 3 månaders mammaledighet, och jag vill ju ha mammaledighet kvar efter barnet är fött också, vore inte så kul att börja jobba två veckor efter födsel eller så (plus vem ska ta hand om bebisen då?). Och jag vill inte säga upp mig (varken vill eller har råd).

    Vi har räknat lite på det, jag och O, och hört oss för bland folk som har lite koll och alla, precis alla, säger att om vi har möjlighet borde vi absolut skaffa en privat sjukvårdsförsäkring. Allt är mycket bättre med en sådan. Och det är kanske värt att prioritera i det här fallet, det är ju rätt viktigt.
    Så lösningen just nu är att amortera mindre på lånet på lägenheten (just nu amorterar vi mer än vi behöver) och använda de pengarna till sjukförsäkringen istället. Nu återstår bara att välja försäkringsbolag i djungeln av alla som finns. Och ta reda på hur länge man måste vara försäkrad för att den ska täcka förlossning. Och skriva in sig si och så många månader innan graviditet. Och bestämma oss för när det kan tänkas vara.

    Lätt som en plätt.

    Jävla meck.

    Egentligen håller jag med Annaluna. Barn nummer 2 får bli i Sverige.

  • underlandet

    För övrigt, en flygbiljett till Sverige kostar lika mycket eller mer än den där privata sjukförsäkringen som gör att man får en förlossning med sverigestandard. Så det går liksom på ett ut, nu när jag tänker efter…

Kommentera

