Årstiderna

Jag vet. Sverige har värsta vargavintern i människominne just nu, och det är kaos och man tar sig ingenstans och det är kallt och mörkt.

Jag vet.

Och jag fattar att det inte är så kul.

Men jag kan inte låta bli att känna ett stygn av längtan. Inte bara för att jag alltid älskat vintern och snön och mörkret och kylan, även om det förstås är sant. För även jag blir less och klagar på snön och mörkret och kylan när vintern blivit för lång. Men jag längtar efter att längta. Längta efter våren, känna känslan när smältdropparna börjar falla från istapparna, när man kan cykla på årets första bit torr asfalt. Och den där morgonen man vaknar och allt är vitt, vitt, vitt utomhus, och mörkret blir lite mindre mörkt.

Det var inte förrän jag flyttade till ett land där varje dag är precis likadan, där solen går upp klockan sex och går ner klockan sex vareviga dag, och där enda klimatskillnaden är att ena dagen är det soligt och då är det lite varmare och andra dagen regnar det och då är det lite kallare, som jag insåg hur fantastiskt det är med årstider. Även om inte varje årstid är underbar jämt så är det underbart att ha något att längta till.

Snart blir det ljusare. Snart smälter snön. Snart slår blommorna ut.

I Staden där jag bor i Underlandet är det grå himmel och halvkallt idag. Imorgon kanske det är sol, eller så kanske det regnar. Eller så fortsätter det att vara grått och halvkallt. Någon större skillnad blir det aldrig, och utsikten från mitt fönster ser precis likadan ut, med mer eller mindre blå himmel, hela året om.

Jag saknar att se världen förändras utanför mitt fönster.

5 responses to “Årstiderna

  • egon

    åh, PRECIS det där försöker jag hävda när folk klagar så jävligt på det svenska vädret jämt, men det går aldrig hem.

  • Marie

    Jag säger samma sak och folk bara tror att jag ljuger.

  • Bytet

    Jag förstår vad du menar, jag längtar så jävla mycket efter den där ”cykla på bar asfalt”-känslan nu. Och det är ju precis det här riviga isvindsvädret som gör vårkvällarna så underbara.

  • Annaluna

    Håller helt med Egon! Jag älskar att ha årstider! Dessutom dagar som denna; snön ligger glittrande vit och solen strålar; dessutom ljust när man går till jobbet, ljust när man går hem – inte alls särskilt mörkt längre. Dessutom snart vår – Im loving it! Ville inte strö salt i såren nu men.. 😉

    Jag uppskattar årstiderna väldigt mycket och klagar faktiskt inte, har inte ens klagat på denna vinter – desto skönare med våren sen! 🙂

  • anydanow

    instämmer! bara en sådan sak som vårkänslor, det existerar liksom inte här. man får aldrig längta.

Kommentera

