Det här med rånet

Ja, jag blev alltså rånad för första gången i mitt liv igårkväll.

Jag och O hade varit på bio och sett Precious (vilken bra film!) och när vi kom ut från bion sa vi taxi eller gå? och bestämde oss för att promenera. Det var ju bara tio kvarter hem och klockan var knappt nio.

När vi var nästan hemma släcktes plötsligt gatubelysningen på den sträckan vi gick. Jag vet inte om det har något med saken att göra eller om det bara var ett obehagligt sammanträffande. En grupp på ett par killar kommer gående, och när de går förbi oss säger någon något så jag vänder mig om, rakt mot en pepparspray som han sprutar rakt i ögonen på mig.

Han säger ”väskan, väskan” och jag kastar handväskan på marken och jag och O springer. Och jag skriker, för det bränner som satan i hela ansiktet och jag ser ingenting.

Vi får tag på en taxi och åker till akuten på närmaste sjukhus. Där får vi komma före alla, för jag skriker som en tok, och de tar oss till ögonläkaren.

Som tur var blev det inga bestående skador, det var det jag var mest rädd för medan ansiktet kändes som det höll på att brinna upp och jag inte kunde öppna ögonen för att det sved så mycket. Jag fick ögondroppar och ska tillbaka på koll om några dagar.

Till saken hör att jag är livrädd för allt som har med ögon att göra. Jag klarar av alla sprutor du vill, tandläkaren, vad som helst, så länge ingen kommer nära mina ögon. Jag blir irrationellt panikslagen bara jag får en ögonfrans i ögat. Jag skakade av skräck när läkaren skulle skölja mina ögon, jag skrek när han kom nära med den där ögonlockssepareraren. Det gick inte. Jag blev utan ögonskölj, trots att jag vet att det nog hade varit bäst om han hade fått göra det. Men bara ögondroppar får mig att börja gråta.

Hur som helst. Det värsta var inte att ansiktet och ögonen kändes som att de skulle brinna upp. Det värsta var inte att rånarna stal min mobiltelefon, mina pengar, ID-, bankkort och husnycklar. Det värsta var att de stal min trygghet. Två kvarter hemifrån. De jävlarna.

6 responses to “Det här med rånet

Kommentera

