På väg ut och på väg in

Nya jobbet, alltså. Den 15 februari börjar jag, men redan nu är jag halvvägs där i tankarna. Jag mejlar varje dag med min nya direkta chef, hon som är ansvarig för den delen av forskningsprojektet som jag är assistent på. Den delen som handlar om genus och HBT (yey! jag måste fortfarande nypa mig i armen emellanåt). Hon skickar dokument och vad tycker du? och jag vill gärna höra dina idéer om det här.

Det känns på riktigt, och viktigt, och som att jag blir tagen på allvar i ett yrke som faktiskt är det jag utbildat mig till.

Jag räknar dagarna till den 15:e februari.

Samtidigt lämnar jag över min gamla tjänst till hon som ska bli min efterträdare. Hon är jättetrevlig och pratar precis hela tiden, och jag hoppas att det blir bra, att allt går bra med henne. För jag blir lite orolig när hon säger att ”det här med mejlen måste du visa mig ordentligt, jag använder knappt min egen mejl” när jobbet till största delen handlar om att skicka information, svara på frågor, koordinera aktiviteter – via mejl. Men hon får väl lära sig.

Och jag blir rörd av alla mejl jag får, alla svar från alla som jag haft nästan daglig kontakt med under mitt år och nio månader på jobbet, och alla de som jag knappt pratat med, som alla skriver och säger hur bra det är för mig att jag fått ett nytt jobb, men hur trist det är för organisationen, och hur mycket de kommer att sakna mig, och vilket bra jobb jag gjort.

Man kan ju bli nostalgisk för mindre.

Så det är ändå med blandade känslor jag lämnar över och lämnar ifrån mitt första jobb i Underlandet, och ett av mina första riktigt riktiga tillsvidare-heltidsjobb någonsin.

Men det är med odelad spänd förväntan jag börjar ta mig an mitt nya jobb, mitt nya liv, känns det som. 14 dagar kvar.

2 responses to “På väg ut och på väg in

Kommentera

