Mitt kall

Jag har precis kommit hem från en intervju med en av Underlandets mesta feminister och aborträttskämpar. Som ägnat sitt liv åt att skriva böcker och debattartiklar och forskningsrapporter om kvinnors rätt till sina egna kroppar, och åt att vara feministisk aktivist.

Jag vill vara som hon. Det är precis vad jag vill ägna mitt liv åt. Jag vill bidra till att alla kvinnor har tillgång till laglig, säker och fri abort. Och när jag är i pensionsåldern ska jag också sitta i min bekväma läsfåtölj i min snygga lägenhet och skriva reportageböcker. Om en svunnen tid då laglig abort inte var en självklarhet.

Jag vill ha ett jobb där jag kan ägna tiden åt att intervjua andra tuffa feminister som hon, åt att skriva debattartiklar och åt att demonstrera mot onda lagar.

Jobbet jag har sökt på ambassaden är administration. Men ingen resa som inte börjar med ett steg (för det är ju naturligtvis bara början på min lysande Sida-karriär där jag i framtiden bara kommer att jobba med en massa spännande genusprojekt. Såklart).

2 responses to “Mitt kall

  • Annaluna

    HOPPAS då får jobbet!

    SIDA har förövrigt alltid varit min dröm att jobba på, tills ganska nyligen… senast igår då jag hörde att de överskridit sin budget (igen!) med höga löner och annat. Det strider emot mina värderingar – skall våra skattepengar gå till överskriden budget genom höga löner på SIDA? Grrr…

  • underlandet

    Mmm, jag läste det. Inte så fräscht.

Kommentera

