Vill man vara fin så får man lida pin

Jag gick och impulsköpte mig en sån här igår (mitt 22-åriga hardcorefeminist-jag hade nog svimmat på kuppen, tur att man inte kan se in i framtiden).

Det är ju inte precis skönt (särskilt inte underarmarna, ajajaj), men gud så praktiskt. Särskilt för en latmask som jag som väntar veckor mellan varje benrakning. Klart värt investeringen tänker jag.

Men jag vet inte vart den där tjejen på drygt några tjugo som slängde rakhyveln och packade ned allt smink i en kasse och gav det till närmsta korridorsgranne tagit vägen. Hon skulle nog säga att sitt 30-åriga jag är en sellout till patriarkatet. Jag tänker att jag blivit mer pragmatisk och inte så svartvit och väjer mina strider, men jag vet inte egentligen, om det kanske ändå inte är mer av en fin omskrivning för att sluta stå upp för sina ideal.

4 responses to “Vill man vara fin så får man lida pin

  • Annaluna

    Ärsh, jag är feminist-såklart, men det betyder inte att jag inte vill vara fin, inte ser sminkar mig osv osv. Feminism är för mig på ett djupare plan; det vill säga lika lön för samma arbete, samma förutsättningar, behandling osv.

    Hatar dock uttrycken ”vill man vara fin…”; skrev själv ett inlägg om det i bloggen för ett tag sedan från ett barndomsminne jag hade, höhö.

    Ps. Jag använder rakhyvel och ibland orkar jag inte raka benen. Du får recensera hur ont det gör.

  • Haren

    Fått för mig att såna där maskiner gör apaont! Usch. Och vaxa ska vi inte prata om. Nä jag är för mesig för att göra sånt som gör ont om jag kan raka istället. (om jag orkar)

  • Laanna

    Det epilatorer tar i smärta får vi rak-människor betala i tid i…eller nåt sånt. Jag hade epilator en gång men pallade inte…nu rakar jag ibland, när jag känner för det, och där jag känner för det. Funkar rätt bra tycker jag, och min ursäkt är att feminism nånstans handlar om att kunna välja själv.

  • underlandet

    Hm, jag tycker inte att de gör så ont ändå (med undantag för armhålan då), dessutom lyckas jag alltid skära mig när jag rakar och det är ju inte så skönt det heller.

    Jag tänker nog lite som Laanna, feminism är att välja själv, och framför allt att veta vad man väljer och varför. Så tänker jag med smink och rakning, att jag gör ett medvetet val… tror jag.

Kommentera

