Det handlar om att prioritera

Det är en fantastisk tur att jag läser en världsmästarbäst masterutbildning i genusvetenskap och har det intressantaste uppsatsämnet av alla (effekterna av den partiella legaliseringen av abort i Underlandet för tre år sedan). Hade jag inte plugget tror jag nämligen att jag skjutit mig av ren och skär uttråkning vid det här laget, eftersom jag har ett jobb som är Hur.Tråkigt.Som.Helst.

Men själva essensen i jobbets tråkighet – att jag är helt själv på kontoret – har blivit en skarp fördel i uppsatsskrivandet. För eftersom ingen märker när jag kommer, eller när jag går, eller vad jag gör när jag är här, och eftersom jag tänker att jag lägger ned det här med arbetsmoral tills jag har ett jobb som är värt det, så jobbar jag precis det jag måste, och inget mer. Jag är på kontoret, utifall att någon ringer, men jag läser artiklar, skriver intervjufrågor och transkriberar. Och får jag en intervju på dagtid så tar jag den direkt.

Jag försummar inte jobbet, jag är bara inte duktiga flickan.

Så i torsdags träffade jag en chefsgynekolog för ett av de största sjukförsäkringsbolagen, och nästa vecka har jag en sjukt spännande intervju med en katolsk präst, hårdnackad abortmotståndare och grundare av det nationella bioetikinstitutet. Jag stålsätter mig redan nu, och laddar upp alla diplomatiska batterier. Katolska kyrkan må vara ondskans företrädare på jorden och den institution vars makt jag helst av allt skulle avskaffa om jag fick välja bara en, men det är ju ändå tusen gånger intressantare att göra den här intervjun än att sitta och häcka på ett tråkigt kontor.

På det här viset kan jag nog stå ut med jobbet några månader till. Men hade jag chansen att byta skulle jag göra det på fem röda. Någon som har ett spännande jobb i Underlandet att tipsa om?

Kommentera

