Förlossningar

Häromdagen hade jag en diskussion med bokföraren och revisorn på mitt jobb. Bokföraren är gravid, så samtalen kommer liksom lätt in på teman som graviditet-förlossningar-barnuppfostran. Det, plus att jag går runt och är skengravid (ja, symptomen har börjat avta, det är fortfarande några dagar kvar tills jag kan göra ett test på riktigt, men jag börjar tro att det var hittepå).

Så häromdagen pratade vi förlossningar och mäns närvaro. Revisorn hade inte varit med på någon av sin exfrus båda förlossningar. När jag blev extremt upprörd över detta faktum så fick jag veta att männen, eller någon följeslagare överhuvudtaget, inte får följa med in.

Ja, för man ligger ju där i en sal med trettio skrikande och födande kvinnor på rad och oftast är det inte ens skynken emellan, så då kan det ju inte vara en massa okända där bland alla nakna kvinnor.

Och för övrigt ville han inte titta på när hans fru födde barn även om han hade fått, och bokföraren ville inte heller att hennes man skulle följa med in.

Hej, barnafödande är en kvinnosak. Hej, barnafödande sköts bäst enligt löpande-band-princip, för sjukvården måste vara effektiv och lönsam.

Så alternativen när dagen kommer för mig att föda barn är alltså att a) åka hem till Sverige b) skaffa en skitdyr privat sjukförsäkring (förutom den jag redan har genom jobbet – allmän sjukvård existerar ju inte här) så jag får speciella privilegier som att föda i avskildhet och ha barnets andra förälder på plats vid förlossningen.

Well, well, det är ju helt frivilligt faktiskt som jag gått och bosatt mig i ett u-land, men lite jobbigt känns det när man krockar med verkligheten.

2 responses to “Förlossningar

  • Jenny

    Skengravid – check! Det var lite märkligt. Slutade dock när jag tog gravtest. Mensen kom morgonen efter.

  • Annaluna

    Det var ju inte länge sedan det var så i Sverige oxå, att männen inte fick följa med in… när våra föräldrar föddes finns t.ex. männen inte det!! Jag har själv tänkt på det där, men jag vet inte ens om jag skulle vilja ha NÅGON där. Visst skulle jag inte neka Honom om han verkligen ville, och jag skulle nog oxå bli lite ledsen om han inte ville egentligen, men ändå – fy för att ha folk omkring sig när man ligger där och skiter på sig, skriker, blöder och hatar hela världen.

Kommentera

