Desperat i bostadsdjungeln

Jag och O är handlöst förälskade. Förutom i varandra så även i Drömlägenheten. De där fantasiska 65 kvadratmetrarna trägolv på sjuttonde våningen med balkong och utsikt över halva stan. Så förälskade är vi att vi vill slå till och köpa den. Priset, vilket inte är mycket att snacka om i Sverige om man tänker läge osv (tänk er en motsvarande i tja… Hammarby sjöstad) är 780 tusen svenska kronor.

Men det är ju ända inte pengar man plockar fram ur backfickan bara sådär.

Så vi har varit på rådgivning på banken, och förutom att man måste lägga minst 30% i handpenning (hej mamma och pappa, får jag låna 235 tusen av er?) så är lånevillkoren helt sjuka. Maxlång återbetalningstid är 15 år och då ligger den effektiva årsräntan på 16%. Vilket innebär att när vi betalat tillbaka lånet på 545 tusen så har vi betalat banken nästan en och en halv miljon kronor. Fin affär. Dessutom blir månadskostnaden dubbelt så mycket som hyran vi betalar idag, bara för lånet till banken.

Jag har mejlat banken i Sverige för att höra om jag har någon som helst möjlighet till bolån hos dem,  men eftersom jag nolltaxerar och inte har någon inkomst där lär jag väl inte ligga på topp som lånekund.

Vi får nog vara hyresgäster i Drömlägenheten ett tag till.

Undrar om mamma och pappa har 780 tusen att låna ut…?

One response to “Desperat i bostadsdjungeln

  • Annaluna

    Min kille köpte sin lägenhet nu i våras för 810 000, 80kvm högst upp och med balkong 😀 Fast inte i Hammarby Sjöstad direkt, där kostar nog en nybyggd tvåa typ 2 miljoner… Tror nog dock att han fick tag i den billigaaste trean i hela länet typ, men så måste den ju oxå renoveras… Appropå det: nu ska jag dit och lägga golv:D

    Lägenheten såg gryyymt fin ut, värsta utsikten! Åh, så underbart!!

    Bara en fråga: Varför vill man köpa den när det går lika bra att hyra? Såvida ni inte har pengarna cash menar jag, för villkoren lät sannerligen inte bra.

Kommentera

