Inte för att jag behöver terapi, men ändå

Högst upp på prioriteringslistan när vi letade efter lägenheter var att den skulle ha ugn. Jag för att jag älskar att baka bröd, och O för att han vill lära sig baka kakor.

Drömlägenheten har ugn. Och efter att ha ägnat en helg åt att springa runt halva stan för att leta efter en ugnsplåt utan att lyckas (det finns allt du kan föreställa dig i ugnsformsväg, allt utom en vanlig plåt, utan kanter), så upptäckte jag i morse att vår ugn innehöll en plåt, den låg längst ner på botten och smälte in i omgivningen och det var nära att jag aldrig upptäckt den.

Så nu har vi plåt och jag har inköpt en burk torrjäst (färsk är svårare än ugnsplåtar att få tag på) så nu är det fritt fram för världens bästa terapimetod (i hård konkurrens med stickning och virkning) – brödbak. Hurra!

3 responses to “Inte för att jag behöver terapi, men ändå

  • Annaluna

    Åh, vad härligt! Jag bakar i princip allt mitt bröd själv, förutom knäcke, och jag vet inte vad jag skulle göra utan ugn! Fattar inte varför det är så svårt med ugnar i vissa länder… hade ingen ugn på Puerto Rico heller liksom, men det beror väl på att folk äter ute typ jämt och köper färdigt bröd. Bakat på typ luft, socker, salt och vitt mjöl. Eeh… Baka nu riktigt gott bröd o kakor och lägg ut bilder! 😀

  • Laanna

    Åh, minns det där med hur svårt det var att få tag på vissa saker när jag bodde i Nica. Tror att färsk jäst hörde till dem…och typ sån där fet vanlig vispgrädde som finns i Sverige – existerar inte. Däremot fanns en massa andra skumma USa-imorpterade grejer.

    Lycka till med bakandet!:)

  • Amanda

    LIkadant med jästen här i NZ, men! Typ alla bagerier bakar med färskjäst även downunder, och ofta kan man få köpa direkt av dom. Bara att fråga om du kan få köpa lite! Bagerierna i större mataffärer har också oftast. Jag fick gå till ett par st och fråga innan jag hittade ett foodtown som kunde sälja lite till mig 🙂 Blev så himla glad, inga goa kanelbullar utan riktig jäst ju.

Kommentera

