Tonårshemligheter

Det kom ett meddelande i inboxen på Facebook idag:

Hej!

Jag är i Hemstaden. Hade hoppats på få träffa dig men du verkar tyvärr va kvar i Underlandet.

Hoppas du har det jättebra och inte jobbar ihjäl dig!
Kramar!!

Det är från han som jag var lite bekant med i början på gymnasiet, via kompisars kompisar, som jag inte träffade igen förrän nyårsnatten då 2006 blev 2007 och vi hamnade på samma fest i Hemstaden hemma hos någon som jag inte minns vem det var, där alla var heterosexuella par och det var sällskapslekar och hälften av tjejerna var gravida och vi två var de enda singlarna.

Så det föll sig liksom naturligt att vi två hamnade i köket med varsitt glas bubbel och pratade om gamla tider. Medan jag minns honom vagt och hans namn inte alls mindes han inte bara mitt namn utan även vilken klass jag gick i, vilka som var mina kompisar och vilka gymnasiefester vi hade varit på båda två.

När natten blivit sen och de pariga paren skulle var och en hem till sitt, slog vi följe och promenerade hem tvärs över hela stan i nyårsnatten. Då erkände han att han mindes mig så bra för att han var hemligt förälskad i mig i gymnasiet. På avstånd. Jag var hans olyckliga tonårskärlek.

För sisådär tio år sedan.

”Då är det väl på tiden att vi hånglar”, tyckte jag, och vi hånglade på garageuppfarten till mina föräldrars hus. Hångel och inget mer, för vi var båda hemma över jul och inneboende hos våra respektive föräldrar. Som om det hade varit på gymnasiet, ungefär.

Och jag undrar vad som hade hänt om han hade vågat sig på att erkänna det för mig då, inte tio år senare. Kanske var det lika bra att det var nu och inte då, på den tiden man inte hade vett att uppskatta de där bra och snälla killarna, de som var lite töntiga men som i backspegeln var värsta kapen.

Hur som helst så värmer det lite i hjärtat att tänka på att någon drömde om tonårsmig på nätterna där på 90-talet. Någon annan drömde säkert om tonårshonom också. Tänk om man hade vetat det då.

One response to “Tonårshemligheter

Kommentera

