Vårt digitala avtryck

Jag ägnar söndagseftermiddagen åt att slösurfa fast jag egentligen borde ägna mig åt uppsats, uppsats, uppsats. Men jag kommer liksom inte igång, jag vet inte i vilken ände jag ska börja.

Så jag surfar istället, på facebook och flickr och bloggar.

Och surfar in på Thereses blogg. Femtonåringen som nyss mördades av två jämnåriga utanför Stockholm.

Hennes digitala avtryck, och allt är så bisarrt och makabert, att hon dog några timmar efter att hon publicerat det där sista youtubeklippet som nu har 2004 kommentarer om ”vila i frid”.

Jag vet inte riktigt varför jag läser, men jag kan ändå inte låta bli. De misstänkta mördarna hängs ut med namn och med länk till tjejens blogg (som numera är lösenordsskyddad), och det är fjortis-mobbrättvisa på gång.

Det är på riktigt fast det inte känns på riktigt.

Vi lever i en ny värld, och det är inte utan att det ger lite kalla kårar att se hur ett helt liv fläks ut för granskning och diskussion för eftervärlden.

Vilken bild skulle internet ge av mig om jag försvann idag?

Kommentera

