Men asså…

Skulle jag beskriva Underlandet med ett ordspråk just nu skulle det vara lovar runt och håller tunt eller kanske mycket snack och lite hockey.

Jag vet inte hur många gånger projekt och jobb för O har varit i princip säkert och i sista stund har det inte blivit något av. Okej, det är kris, det är svåra tider, men vafan, lova inte jobb om det inte är helt säkert.

Det är upp som en ballong och ner som en pannkaka. Gång på gång på gång.

Nu har han fått jobb ändå, men inte det han först trodde. Han blev erbjuden två, ett okej och ett riktigt bra. Det riktigt bra sa ”tacka nej till det andra, vi bjuder över det de betalar, kom och jobba med oss” och äntligen, äntligen var det dags att fira.

Dagen efter säger de ”nej, det blev inget, de har fryst nyanställningarna”.

Så nära, men ändå inte. Så nu blir det jobbet som är okej. Vilket är bättre än inget, men inte så kul när man hade kunnat få något så mycket bättre, när man redan ställt in sig på det.

Det är väl värt att fira ändå, men O vågar inte ropa hej riktigt ännu. Inte förrän kontraktet är påskrivet, inte förrän han har sitt skrivbord på kontoret, inte förrän lönen betalas ut på kontot.

För han pallar inte med ännu ett antiklimax. Det är klart att det tär på självförtroendet också, jag hör tårarna i ögonen genom telefonluren när han undrar vad det är han gör för fel.

Så vi borde fira, vi borde vara bland molnen, men inte riktigt, riktigt ännu.

Men snart. Vinnarlivet runt hörnet.

One response to “Men asså…

  • Annaluna

    Tyvärr är man ju aldrig säker, inte ens när kontrakt är påskrivet och lönen rullar in. På mitt jobb blev just 24 pers uppsagda, en av dem hade skrivit kontrakt högst en vecka innan. En annan hade skrivit kontrakt men inte ens hunnit börja.

    1/4 av kontoret rök liksom, så nu är jag lite orolig för mig, även om jag inte är på medical-avdelningen. Man vet liksom aldrig när det händer.

    Fast jag tror på ert vinnarliv, I do!!!

Kommentera

