Arbetslivet, schmarbetslivet

Det där jobbet som jag var perfekt för verkar inte bli något av. Inte för att jag inte är perfekt för tjänsten, utan för att det verkar som att de mest utlyste jobbet för att de måste, inte för att de egentligen tänkt anställa någon utifrån. Jag känner mig rätt säker på att de redan hade någon tilltänkt.

Suck.

Men, skam den som ger sig. Nu har jag sökt ett annat jobb som också verkar intressant, och som jag tror på riktigt att jag kan få, och den här gången är det inte redan bortlovat till någon annan. Så håll tummarna, igen, please.

Mitt förhållande till mitt jobb är en berg-och-dalbana. Ena veckan tänker jag att tja, det är nog inte så dumt ändå. Det är fast tillsvidareanställning med helt okej lön (och hur ofta får man en sån i dessa dagar?) vilket inte bara innebär trygghet, i Underlandet innebär det även pension, sjukvård och semester, och för mig som invandrare, visum. Det är ingen som krånglar om jag går tidigt någon dag för att gå på föreläsning eller för att jag känner för det, jag kan komma sent och jag har ingen som hänger över mig för jag är själv på kontoret.

Men andra veckor tänker jag att jo, det är precis så dumt. För det gör mig galen att inte ha några arbetskompisar, att komma till ett kontor och sitta där ensam hela dagen (tack och lov har jag en assistent på halvtid nuförtiden). Det gör mig galen att eftersom det är en volontärorganisation och alla har andra jobb så är alla möten och aktiviteter på kvällar och helger, på tid som jag inte får någon som helst kompensation för. Det tråkar ut mig att det är så mycket administration och så lite utmaning. Det tråkar ut mig, irriterar mig och ger mig ångest.

Fast andra veckor känns det som sagt helt okej.

Men har man ett jobb som pendlar mellan okej och tråkigt, irriterande och ångestframkallande är det nog dags att byta. Så snälla håll tummarna.

2 responses to “Arbetslivet, schmarbetslivet

Kommentera

