Inga fler ursäkter

Min masteruppsats handlar om den rätt nyligen förändrade abortlagstiftningen här i Underlandet, och dess effekter i form av sociala förändringar. Så jag sitter i eftermiddagssolen och läser boken Rätten till liv och abort och kokar över av ilska och skriver motargument i marginalen för annars klarar jag inte av att läsa vidare och läser upp stycken för Projekt O som nickar och håller med mig och säger att jag har rätt och författaren har fel.

Och jag tänker på hur det hade varit om det hade varit Den Där istället. Den Där var kategoriskt emot abort, vilken var ett av våra ständiga diskussionsämnen, som alltid slutade i ”hur ska vi uppfostra våra barn – vad händer om vår 15-åriga dotter kommer hem och är oönskat gravid?”.

Och jag tänker på hur jag tänkte att ja, det är sånt man får ta, det kommer med latinopaketet, han har ju blivit hjärntvättad av katolska kyrkan och latino-modershyllandet och hela baletten.

Jag tänkte att vi var som gjorda för varandra ändå. Trots olikheterna.

Och jag tror på olikheter, det vore ju jättetrist att bara sitta och hålla med varandra om precis allt hela tiden. Men inte vilka olikheter som helst, och de grundläggande värderingarna måste man ha gemensamt, hur ska man annars bygga en framtid ihop?

Och jag och Projekt O kommer säkert att tycka olika om saker och ting i framtiden, och en del kommer säkert att bero på att vi är uppvuxna i varsin del av världen. Men det viktigaste tycker vi lika om.

Och jag tänker att gud så dumt att jag satt där och ursäktade sånt som annars för mig är helt motbjudande åsikter. För jag behöver inte nöja mig med någon konservativ abortmotståndare, och varför hitta på ursäkter för någon eller varför nöja sig, när Projekt O är precis allt jag drömt om. Och latino på köpet.

Kommentera

