Mitt liv som Europé

Stora familjepresentationen var i söndags, Mors Dag i de här trakterna, så det var släktlunch med mostrar och morbröder och mormor och kusiner.

Småprat och trevligheter och vad tycker du om Underlandet och hej och hå.

Jag blev godkänd. Det blir jag överallt här. Med beröm. Men inte så mycket för egna förtjänster som för min härkomst. För bara det faktum att jag kommer från Europa, är Blond (fast jag i Sverige snarare har ljusbrunt hår), och har Blå Ögon, ger automatiska pluspoäng nästan överallt i Underlandet.

Det är liksom något att vara stolt över, som att O åstadkommit något bara genom att bli ihop med mig (=en Europé), även om O själv inte har tillstymmelse till tendens till eurostatusjakt.

Det är såklart skönt ibland, det går inte att komma ifrån att det inte är helt opraktiskt med de fördelar och förenklingar det kan ge, men mest är det en rätt störande attityd. Jag vill helst bli omtyckt för att jag är jag och inte för att jag råkade födas på den kontinent som har hjärntvättat resten av världen med sin koloniala attityd om sig egen överlägsenhet.

Nu tycker nog just Os familj om mig för att jag är jag också, men ändå. Det kryper lite i mig när jag paraderas som en statussymbol och känner mig som personifieringen av all internaliserad kolonialism och mindervärdeskomplex som den här kontinenten bär på.

2 responses to “Mitt liv som Europé

  • Annaluna

    Guhuud vad jag känner igen det där från Puerto Rico.

    Mitt karibiska ex’s familj var överlycklig eftersom jag hade BLÅ ögon, dessutom var mitt ex lillebror och storasyster grönögda med LJUDARE hår än jag. Men ändå; JAG VAR JU EUROPE. Förvisso hade jag PELO MALO, påpekade mitt ex farmor och drog lite i mitt krulliga burr, ”pero no tan malo como los neeegros”. Ehum…

    Jag förstår med andra ord precis; alla fördelar som oxå irriterade. De hade alltså automatiskt tyckt sämre om mig om jag kommit från tex…Afrika.

  • Jenny

    Samma sak när jag bodde i Mexiko. Min mans mamma och släkt var mycket förtjusta. Jag mindre.

Kommentera

