Sådant jag saknar med Sverige, del 2

Alla bloggar, och alla mejl jag får, skriver om härliga våren som är på väg. Ibland med köld-bakslag, men våren kommer, det är alldeles säkert, och sen kommer sommaren och så blir det höst igen och så vinter. Och det blir ljusare och ljusare och sedan mörkare och mörkare.

Jag hade nog inte insett hur viktiga de där ständiga förändringarna är förrän jag bosatte mig i ett land utan årstider. Ett land så nära ekvatorn att skillnaden mellan årets längsta och årets kortaste dag är ett par minuter.

Ibland känns det som att det är samma dag som upprepar sig gång på gång på gång och jag glömmer bort i vilken ordning saker hänt för jag kan inte hänga upp dem på saker som ”det var precis innan löven kom på träden” och ”det måste ha varit innan maj för det var snö kvar”.

Hjärnan vänjer sig säkert tids nog, men å vad jag längtar efter eviga ljusa sommarnätter och kolmörka vintermorgnar.

One response to “Sådant jag saknar med Sverige, del 2

  • Carina

    jag hade efter 14 ar pa USA’s vastra kust helt glomt hur det kandes efter en vinter.. man blir bra bortskamd med sol varje dag.. hamnade i London i Augusti i fjol, och efter att ha genomlidit min forsta vinter pa bra manga ar, sa ar jag helt fashinerad av varen… plotsligt ar allt sa gront!!! blommor overallt, det lukar hagg och syrener overalls, folk ar glada, och allt ar bara fint…

Kommentera

