Ödet och arbetslivet

Ett favorituttryck i Underlandet (och hela kontinenten) är allt händer av en anledning. Det förklarar allt, både det bra och det dåliga som händer. Lite karma, typ. Jag vet inte vad jag tycker om tanken, ibland tänker jag att ja, det ligger nog något i det, det kanske finns något slags öde som styr oss ändå. Men ibland tänker jag snarare att det där med att förklara allt med att det är meningen är ett sätt att handskas med en vardag i ett u-land på kontinenten med världens största socioekonomiska klyftor.

Hur som helst så tänker jag lite på det där att allt händer av en anledning när inte bara ett men två jobberbjudanden dyker upp just när jag är så less att jag vill kräkas på mitt nuvarande jobb.

Lite slösurfande på Forum Syd och tadaaa så finns där ett ledigt drömjobb på en svensk biståndsorganisation som programsamordnare för hela kontinenten med placering i Staden där jag bor. Jag såg annonsen samma dag som sista ansökningsdatum så jag slängde ihop ett brev och uppdaterade min CV och skickade in. Jag önskar jag haft mer tid och jag tror att jag nog är underkvalificerad, men håll tummarna, hårt. Dagen efter berättade revisorn att han har några kontakter med en NGO som jobbar mot sexuell exploatering av barn, och de söker en person just nu, och varför inte skicka mitt CV till honom så skickar han det vidare till dem (för allt här handlar om kontakter, de rätta).

Så nu har jag två ansökningar på vift, till riktiga jobb. Mitt jobb är alldeles riktigt och ger sjukförsäkring och pensionspoäng och allt möjligt och är heltid och har en flashig titel (VD, vad sägs om det…), men jag längtar efter att åstadkomma något. Att få använda de där poängen i u-landskunskap och genusvetenskap och allt annat till att rädda världen. Typ.

Så håll tummarna för att mitt CV räcker till och att tja… ödet tycker att det finns någon anledning där ute till att jag ska få det där jobbet (helst det svenska, om man nu vågar drista sig till att önska preferenser).

PS om något helt annat: när jag läser igenom ser jag att jag blandar hej vilt. Hur säger man egentligen? Mitt CV? Min CV?

3 responses to “Ödet och arbetslivet

Kommentera

