Samvetet och jag

En av mina kanske sämsta egenskaper är att jag har skitsvårt att säga nej. Vilket leder till att jag tar på mig alldeles för mycket, och inte helt sällan dubbelbokar mig. Väldigt dumt.

Och jag får så sjukt dåligt samvete av att säga nej när någon ber mig om en tjänst. Som idag, till exempel, när vännen Indianen ringde i morse för att höra om jag möjligtvis kunde inhysa två personer i min lägenhet ett par dagar. Två lärare från en avlägsen del av landet, som ska på konferens i Staden och inte verkat ha tänkt på det här med att fixa någonstans att sova. Så när de står på flygplatsen igårkväll ringde de Indianen, som inte hade någon aning om att de skulle komma, och som inte har plats för dem, för hemma hos hans pappa där han bor bor också hans lillebror och hans kusin och huset är inte särskilt stort.

Jag skulle väl egentligen kanske kunna ta emot dem. Min lägenhet är en pyttetvåa med kokvrå på 38 kvadrat, men man kan ju klämma ihop sig, de skulle få dela på min extramadrass. Men grejen är att jag inte har lust. Jag känner verkligen inte för att ha två vuxna okända människor hemma hos mig just nu. Jag har just haft en vän från USA på besök i två och en halv vecka och det är så skönt att ha sitt hem tillbaka igen, och sin tid. För även om de sköter sig själva så tar det ändå tid och uppmärksamhet och jag har uppsatsprojekt att skriva och nej… jag bara vill inte.

Så jag sa nej, jag har inte plats.

Och jag känner mig som världens ondaste och ogeneröstaste människa. Å, jobbiga samvete.

3 responses to “Samvetet och jag

  • annaluna

    Jag är precis som du; får dåligt samvete så fort jag säger nej. Men ändå; Indianen är ju han som känner dem och han skulle ju lika gärna kunna ha dem hos sig; även om de är många hos honom lär de ju ha större än 38kvadrat eller? Tänk på att när du säger NEJ till andra så säger du JA till dig själv, och i detta fall så kan de ju faktiskt ta in på hostall eller ha tänkt liite längre i förväg.

    Det är dessutom extra jobbigt att ha folk hos sig i en så liten lägenhet när man skriver uppsata OCH är nykär. Det funkar liksom inte. Jag har en etta (förvisso 43kvm) och då jag ska ha tenta/skriver uppsats går det liksom inte att ha någon annan här än pojkvän. Conclusion: Jag förstår dig!!!!

  • annaluna

    du kunde klicka i mitt inlägg för att se videon till SUAVEMENTE; men annars är länken här oxå: http://www.youtube.com/watch?v=9btjnrzp3o8

    A GOZAR!

  • underlandet

    Annaluna: Tack, precis den peppen jag behövde!

    Och jo… de kunde ju ha tänkt lite i förväg. Vuxna människor. Tycker man ju.

Kommentera

