Mina och dina planer

Veckat har skrivit en del intressanta inlägg om en ex-vän som byter personlighet varje gång hon byter pojkvän. Inte okej. Men ibland känns det som att vår individualist-generation är lite väl mycket åt andra hållet istället. Inte kanske just när det gäller åsikter-smak-stil, för man är ju den man är och that’s that. Det är ju rätt diotiskt att gå runt att låtsas vara någon annan.

Men jag syftar på planer. Ofta känns det som att många går runt och har en massa planer på vad de ska göra i sina liv, och ett eventuellt förhållande bara kan komma in i bilden om det passar in i alla andra planer man redan har. Får aldrig ett förhållande vara en prioritet i sig?

Den här diskussionen hade jag till leda med Den Där, som absolut inte kunde tänka sig att rucka på sina planer om utlandsplugg och resor och allt möjligt för ett förhållandes skull. Medan jag tänker att ett förhållande också kan vara en plan, eller en dröm att uppfylla.

Jag menar inte att man ska ge upp alla andra drömmar man har för någon annan, det tror jag ingen blir lycklig av. Men är det omöjligt att tänka sig att drömma tillsammans? Man måste inte ge upp sig själv bara för att man omprioriterar vissa planer, och anpassar andra, tillsammans med en annan person.

Det är en svår balansgång, men jag vägrar tro att den är omöjligt.

Och Projekt O och jag gör planer, för han vill ju plugga utomlands, långt borta och väldigt annorlunda. Japan, hade han tänkt. Men Japan vill inte jag till, vad skulle jag göra där, liksom? Jag vill bo i Underlandet, jag har ingen större lust att åka och bo någon annanstans, men visst kan jag tänka mig det ett tag så länge jag har något vettigt att ta mig för också. Så vi hittar en kurs i min hemstad i Sverige, en kurs som han verkligen är intresserad av, och Sverige, ja, nog kan jag åka dit ett år och bo.

Det kanske blir Sverige från augusti 2010 och ett år framåt.

Och hans planer och mina planer blir våra planer och det går, det går att kompromissa utan att ge upp sig själv.

2 responses to “Mina och dina planer

Kommentera

