Bullerbybarndom

Min mamma, världens bästa, har lagt ner helt enorma mängder tid hela hösten med att scanna in i princip alla foton som finns från hela mitt liv. När jag var hemma till jul fick jag ett USB med över tusen foton. Scannade ett och ett. Fatta kärlek.

3285675225_ef7dbaac68_mJag har för femtielfte gången kollat igenom dem, och för varje gång inser jag mer och mer vilken helt fantasisk barndom jag haft. I mitt minne var alla somrar eviga, och solen sken hela tiden.

Sommarlovet som alltid varade hur länge som helst spenderades i stugan vid havet, stugan som låg på samma tomt som kusinernas stuga, där det alltid fanns lekkamrater och massor att göra – barkbåtar, fiska spigg, bygga kojor, göra cirkusföreställning för föräldrarna, bada, åka båt, i all oändlighet.

Kanske (troligtvis) har allt försänkts i ett drömskt skimmer, säkert regnade det ibland, säkert hade jag tråkigt ibland, och säkert bråkade vi kusiner ibland.

Men fick jag önska skulle jag vilja att mina barn fick precis en sådan barndom som jag hade.

One response to “Bullerbybarndom

Kommentera

