U-landsbyråkrati

En av de absolut mest frustrerande aspekterna av att bo i ett u-land är byråkratin. Den där kollosalt ineffektiva administrationsapparaten som gått i arv sen kolonialtiden och knappt effektiviserats sedan dess, som när man är på semester bidrar till det lite charmiga latino-kaoset, men som när det blir ens vardag och verklighet är oerhört frustrationsframkallande.

Nu vill CSN nämligen ha betyg från förra året for att betala ut mina allra sista fem veckor. För att fortsätta få pengar måste jag bevisa att jag gjort skäl för de pengarna jag redan fått, typ.

Fair enough. Om det nu vore så enkelt som att gå till studerandeexpeditionen och be om en betygsutskrift. Men icke. Jag måste först gå till ekonomiavdelningen för att få en speciell blankett och en kod. Sen måste jag med denna gå till banken och göra en insättning (gratis betyg? oh no, 60 spänn per termin man vill ha utskrift för). Sen tillbaka till ekonomiavdelningen igen för att få en stämpel på kvittot från banken. Sen till betygsavdelningen för att lämna in det stämplade kvittot och fylla i ett ansökningsformulär (ansökan om betygsutskrift…). Sen tar det fem arbetsdagar innan jag kan gå tillbaka och hämta upp mina betyg.

Jag drar en djup suck och räknar till tio.

4 responses to “U-landsbyråkrati

  • annaluna

    Ungefär som när man skaffar personbevis på Puerto Rico, helt galet onödigt mycket byråkrati! Och just ja, man måste köa i typ 5 timmar för att komma fram och göra första steget av beställningen. På Plats. I andra delen av stan.

    Lycka till!

  • maja

    hej! har läst en hel massa på din blogg och känner igen mig i mycket. Har även försökt luska ut var du bor men är inte säker… 🙂

  • underlandet

    Annaluna: Ja, eller huuuur. Jag blir tokig. Plus att det ALLTID fattas nån stämpel nånstans så att man får göra om hela proceduren igen.

    maja: I landet i nordväst som associerar kidnappningar, kokain och gerilla, men som mer är salsa, rom och härliga människor… 🙂

  • maja

    låter bra. dit ska jag åka, om jag får tid. det verkar precis så härligt som du säger, och så träffade jag härlig arkitekt som hade varit med och byggt söndagsstängda vägar som folk cyklar på. och det lät också fantastiskt.

Kommentera

