Hemma?

De tre veckorna i Sverige var över innan jag hann blinka och nu är jag hemma igen. I Underlandet, det vill säga. Efter att ha varit hemma i Sverige. Och jag vet inte riktigt vilket som är mest hemma. Om home is where your heart is är det lika mycket här som där.

Sverige var fantastiskt. Det gjorde lite ont i hjärtat att vara hemma och veta att det var ett flyktigt besök i ett liv som inte längre är mitt, och som jag kommer allt längre ifrån, ju längre jag stannar i Underlandet. Det var att gå igenom gamla saker och säga adjö, och att en kort stund vara del igen i livet som var mitt, med vännerna som var mina, som fortsätter sina liv utan mig. De är fortfarande mina vänner, såklart, och vissa kommer att vara det livet ut, men det är aldrig samma sak när man inte längre delar en vardag ihop. Jag kommer inte att vara där när M och D får sin nya bebis i juni, och senast jag såg Ls bebis var hon just en bebis, alldeles nyfödd, och nu är hon två och ett halvt år och pratar och springer och kan själv. Och jag är inte med på inflyttningsfesterna i vännernas nya hem, och jag känner inte deras nya pojk- och flickvänner och jag är inte där med fysiska kramar när det tar slut.

Bästa vännen Godis skriver i ett mejl:

Härligt och overkligt att ha dig här, hann inte riktigt med. När vi satt här och pratade låtsades jag för en sekund att det kunde vara såhär jämt, att jag fick ha dig i mitt liv hela tiden… Allt blir roligare och bättre med dig!

Och det gör lite ont i hjärtat och jag saknar dem allihopa.

Att komma hem till Sverige var fantastiskt, om än alldeles, alldeles för kort. Men att komma hem till Underlandet igen känns också bra. Jag tog en promenad på i mina kvarter igår och påminde mig själv om hur fantastiskt det är och hur mycket jag älskar den här platsen ändå, hur mycket jag tycker om lukterna, och människorna, och husen, och hur det nog skulle göra ont i magen av saknad om jag inte kunde bo här. Jag skulle nog bara vilja att sverigelivet inte hamnade så långt bort.

2 responses to “Hemma?

  • annaluna

    Jag förstår dig!
    Tänk vilken skillnad om Underlandet typ var…Norge. Fast å andra sidan, då skulle du ju lika gärna kunna bo här. Nästan.
    SKönt att höra att du har det bra, det har ju varit dött i bloggen ett tag!
    Home is where your heart is, och det är ju helt okej att ha två Hemma!
    Kram!

  • underlandet

    Wow, vi simultankommenterar i varandras bloggar!

    Jo, det blev lite dött, men jag kände att det var värt att prioritera intensivhäng med vännerna framför bloggandet… Men nu är jag back in business!

Kommentera

