Tuffa bruden

I grundskolan var jag aldrig coolast. Jag älskade skolan, särskilt grammatik, och att vara plugghäst hade man inte mycket för på statusskalan i tioårsåldern. Jag hade kompisar, men jag tillhörde aldrig någonsing innegänget, de där allra populäraste och tuffaste, de som tjuvrökte i sexan och hade kompisar flera klasser över.

En av de där tuffa brudarna var adopterad från Underlandet. Nu är hon här, hon och tre av hennes kompisar, som tillhörde innegänget på gymnasiet, gänget som inte längre spelade någon roll för mig för jag hade hittat hem hos mina feministiska, secondhandkläderbärande vegetarianer-kompisar.

Nuförtiden är ju alla är vän med alla på fejjan och de där gamla statusskalorna sedan länge är glömda och begravda. Så jag och tuffa bruden är också vänner på fejjan. Och nu är hon i Underlandet, för att leta sina rötter, kanske. Och nu skriver hon hur kul det vore att ses.

”Jaså, nu duger du alltså”, säger min mamma, och det är ju sant, för då dög jag inte för de coola. Och det vore ju kul att ses och ”vad gör du nuförtiden”-prata ett tag, och alla gamla statusskalor är ju som sagt sedan länge glömda och begravda. Men jag kan inte hjälpa känslan att vilja bevisa… jag vet inte riktigt vad, men bevisa för henne och hennes coola kompisar. Och kanske klättra något steg på den där sedan länge glömda och begravda statusskalan.

One response to “Tuffa bruden

  • annaluna

    Du kommer lätt vara den coola nu; som pratar Underlandets språk som en infödd (ja, iallafall Andra Landets! Underlandets dialekt har jag ju inte hört dig prata!) och som flyttat så långt bort och gjort vad du velat.
    Jag var den där som alltid var mittemellan; som var kompis med lite coola och lite töntiga och sket i vilket; men ändå. För mig är sånt där gammalt och begravet, men jag kan samtidigt förstå hur de som var lite utanför tackar nej till reunions och inte ville följa med på klassresor ens då. Jag förstod det dock inte nu. För de som varit coola eller mittemellan har nog aldrig sett det så; kanske har de rent av varit avundsjuka på de som ”fick” vara plugghästar och klä sig hur de ville, som inte hade den där statusen att leva upp till. no se si lo q estot diciendo tiene sentido, pero espero q me entiendas. Något ville jag ha sagt med det iallafall! Jag tycker ni ska träffas, och så kan du bevisa hur du egentligen är, eller så kommer det fram att hon alltid ville vara som du.

Kommentera

