Jag hade ju ändå inget annat för mig ikväll

Just hemkommen från helt fantastisk Juanes-konsert. Jag har mina aber angående hans ”hej och hå, nu är vi alla kompisar och fred och kärlek och inget bråk så blir allt bra”-ideologi, men mannen är mycket, mycket bra.

Och konserten ikväll är ett praktexempel på något av det jag älskar allra mest med Underlandet – friheten från planer, spontaniteten i vardagen. För ikväll hade kunnat blivit en helt vanlig tråktorsdag om inte en kompis ringt klockan tre på eftermiddagen och tyckt att vi skulle gå på Juanes-konsert. Vilken det fanns biljetter kvar till eftersom alla inte är helt besatta av att planera allt hundra år i förväg.

Jag älskar att prata drömmar, och planer i form av önskningar, men så fort de materialiseras till alltför fast form och förvandlas till något jag är uppbunden till får jag panik och känner mig inlåst.

Min bästa vän i Sverige, som är precis tvärtom, hatar den egenskapen hos mig. ”Det är som att du alltid vill vänta till sista stund för att se om något bättre dyker upp”, säger hon och jag förstår henne. Det är klart att det kan verka så, och det är klart att det är frustrerande med någon som försöker slingra sig undan alla planer till allra sista stund när man själv mår bäst av att schemalägga det mesta i tillvaron.

Men jag tror egentligen inte att det handlar om att vilja hålla alla dörrar öppna, utifall att. Det handlar mer om att jag tycker bäst om vardagen när den överraskar mig.

One response to “Jag hade ju ändå inget annat för mig ikväll

  • annaluna

    De pratade om Juanes-konserter på radion häromdagen! (ja, naturligtvis inte svensk radio, utan chilensk) Jag är avis! Han spelar ju dock i Sthlm lite då och då, men det är så satans dyrt att gå!! Har dock varit på väg både en och två gånger…
    Min ena syster är förresten sådär att hon väntar in i det sista o jag tycker alltid att det känns som hon väntar på nått bättre, men din förklaring var ju bättre 😀 (min syster som du nästan träffade i Andra Landet)

Kommentera

