I väntan på kärleken

I väntan på att den där himlastormande kärleken ska dyka upp i mitt liv finns två män. Eventuella andra som dykt upp de senaste månaderna är nedlagda, det är två det handlar om, och det räcker så. Gitarristen och R.

Gitarristen är den där perfekta KKn. Vi har jätteroligt ihop, vi har grymt sex, och ingen förväntar sig mer än så från den andra. Det är mig fullständigt egalt om han har sex med andra (eller snarare att han har sex med andra), det har jag också. Han smeker mig med sina ord, varje gång vi ses talar han om för mig hur fantastisk jag är, i en oändlig variation av formuleringar, och jag älskar det. Jag vill känna mig speciell för någon.

Ibland blir jag nästan lite orolig för att gränserna ruckas, när spriten går in rinner orden ut lättare, och hans kärleksförklaringar blir lite väl mycket just kärleksförklaringar och inte bara latin lover-snack. Igår sa han te quiero, och det vet vi ju att te quiero är ett helt annat och mycket oskyldigare jag älskar dig än vad te amo är. Men likväl. Han sa ”te quiero, och det gör mig rädd”, efter att vi firat in hans födelsedag med en flaska vin, ett paket kondomer och levande ljus, ett firande som han dessutom påbörjat med rom innan han kom hem till mig. Han var i New York i två veckor och ringde mig därifrån, och när han kom tillbaka säger han att han tänkte mycket på mig.

Men när gränserna ruckats på för mycket, när erkännandena har blivit för många, och jag vet inte, när han får för sig att jag är för intresserad, försvinner han. Det har inget med varandra att göra enligt honom, han bara försvinner ”och gör annat” ibland, sån är han. Säger han. Men han kommer alltid tillbaka, efter de där veckorna i månaderna med tysthet dyker han upp igen och det är sådär fantastiskt som det alltid är när det är.

Den andra är R. R som var mitt substitut, en del av min strategiska handlingsplan att komma över Den Där, den delen som bestod i att ha sex med någon random person. Han råkade dyka upp precis där och då, han som jag känt i tre år, och som helt plötsligt blev mer än en vän. Han är allt som inte Den Där var. Han skulle kunna vara kärleken, på riktigt. Det vi hade rann ut i sanden efter någon månad, för med hans dubbla heltidsjobb och masterstudier på det fanns varken tid eller energi för ens en romans (och jo, han blev sjuk av stressen till slut).

Jag började tycka alldeles för mycket om honom, men lyckades förtränga det tills han dök upp igen häromveckan. Från ingenstans kom han tillbaka och var lika fantastisk som alltid. Vore jag tvungen att beskriva honom med bara en enda egenskap skulle jag säga att han brinner. Han har ett politiskt engagemang som jag beundrar mer än något annat hos honom (vilket också är det som gör att han inte har tid). Han är den jag kan prata med om riktiga saker, han bryr sig om världen och han vill förändra den. Det är en sådan som han som jag vill ska uppfostra mina barn.

Men det jag saknar hos honom är de där orden. Sockret i mina öron. Underlandets ende latino som inte är en latin lover. Få är så lite expressiva som han. I ord, det vill säga, jag tänker att jag måste se till mer än bara orden, för han visar i handling, han bränner skivor till mig och när han var på Kuba nyss köpte han en present till mig. Jag ska få den i helgen.

För övrigt när jag tänker på det är det väldigt talande att Gitarristen var i New York och R var på Kuba. Sådana är de.

Och jag tänker på de två männen i min tillvaro och inser att jag vill ha dem båda, i en person. En Gitarristen+R-fusion är den personen jag väntar på. Rolig och expressiv som Gitarristen, ärlig (för just det, finns det någon att lita på är det nog R) och politisk som R. Men R redan som han är får mitt hjärta att banka. Om han bara kunde stanna upp en sekund i sin jobb-plugg-karusell och inse att jag finns här mitt framför näsan på honom och väntar, och att jag inte tänker vänta för länge. Jag hoppas att han inser det innan det är för sent.

Kommentera

