Barnen och ångesten

Jag är visst inte ensam om det här med att ha en skenande biologisk klocka och tycka att barn, det börjar bli dags nu, igår helst. Haren är inne på samma spår och som hon säger, det är ju alltid skönt att inte vara ensam.

Men sånt här ger ångest när man är snarttjugonio och singel. Jävla Allt om Barn.

I söndags kom R på oväntat besök. Vår historia från för några månader sedan rann ut i sanden, med hans dubbla heltidsjobb och masterutbildning på det, och sen fick han ihop det med en tjej på hans utbildning, för det bara blev så, eftersom de sågs varje dag på universitetet och så vidare (well, well…). Vi har mest pratat sporadiskt och jag har inte hört så mycket om hela historien. Nu berättade han att hon blivit gravid (och där föll mitt hjärta ner till golvet), och att han sagt att klart att vi ska behålla barnet, det kan vi fixa (stamp, stamp), men att hon bestämt sig för att göra abort (plåster). Vilket var okej för honom (hennes kropp, hennes beslut osv – ännu mer plåster) men sen hade liksom saker och ting blivit lite konstiga mellan dem och tja, de var väl inte ihop längre (hjärtat tillbaka på plats igen).

Av alla möjliga kandidater som kommer och går är R den jag tycker allra mest om, kanske den enda jag verkligen tycker om, på det viset, vilket jag nästan hade lyckats förtränga. Nu dyker han upp i mitt liv igen, och visar sig till råga på allt inte helt främmande till det här med barn, men är ändå lika förbannat oåtkomlig som alltid (jobba jämt och inte ha tid, inte vilja ha en relation just nu), och får mitt hjärta att slå dubbelslag.

Hans båda jobbkontrakt går ut vid årsskiftet. Jag ger honom till slutet på februari, och har han inte insett vid det laget att vi är som gjorda för varandra (jo, det är sant) och att han borde bli far till våra barn så får det vara. Men jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga.

Kommentera

