Lillasystern och Sverige

Igår när jag kom hem från jobbet hade min tillfälliga lillasyster lagat pannkakor med nutella, banan och glass till mig. Mysorama, som en vän skulle ha sagt.

Jag har lånat till mig en madrass, så nu har vi varsin säng, men häromkvällen kröp vi ändå ner båda två i min säng och kollade på Sunes Jul och andra julkalendern-klassiker på YouTube (min alltime-favorit är Kaspar i Nudådalen från 2001 – jo, jag var 21 år gammal då…), och jag blev sådär Sverige-nostalgisk som man kan bli när man har bestämt sig för att ens liv ska vara i ett annat land. För Sverige är ju så himla bra ändå, inget land gör julkalendrar som Sverige, och Sveriges statliga television, och hej och hå.

Och vad är det som gör att Sverige hamnar i ett rosaskimmer så fort man blir utlandssvensk på riktigt? Ja, jisses, snart kommer jag väl att börja dekorera lägenheten med dalahästar.

3 responses to “Lillasystern och Sverige

  • veckat

    Åh, en till som är som jag!! Kaspar i Nudådalen klev jag upp och såg klockan sju på morgonen nästan hela december det året. Helt ljuvlig var den ju!! Vad glad jag blev av påminnelsen!

  • annaluna

    Så är det var man än kommer ifrån, there´s nothing like your roots! Fast jag liksom älskar Sverige ändå, trots att jag är här, men självklart allra mest när jag inte är där.
    Hösten är så vacker nu, du skulle se! 🙂

    Ps. Så mysigt med syster!!

  • underlandet

    Veckat: Eller huuuur Kaspar i Nudådalen var helt underbar!

    Annaluna: å ja, jag skulle gärna vilja se hösten. Det är faktiskt något av det jag saknar allra mest – årstiderna. Jag hade inte förstått hur viktiga de är förrän jag flyttade till ett land som inte har några.

Kommentera

