Lillasyster till låns

Jag har fått en tillfällig lillasyster hemma hos mig. Jag var hennes ledare på ett ungdomsutbyte för flera år sedan och nu har hon kommit tillbaka till Underlandet för att plugga språket ett par månader.

Hon skulle bo hos sin utbytesfamilj var det tänkt. Där stannade hon i en och en halv vecka, sen fick det vara nog. För familjen är väldigt snäll, men också väldigt, VÄLDIGT överbeskyddande. Ja, staden är ju så hemsk, allt är ju så farligt och hon måste akta sig hela tiden och får absolut inte gå ut själv, inte ta taxi (de skjutsar) och buss är naturligtvis inte ens att tänka på.

Nej, att sitta instängd hemma hos en rik familj som är rädda för allt, och som man dessutom inte har ett gemensamt språk att kommunicera på är inte riktigt vad man behöver när man just tagit studenten och reser till friheten och äventyret på andra sidan jorden.

Så min nya lillasyster var i färd med att boka om biljetten och åka hem till Sverige bums. Men istället fick hon packa sina väskor och flytta in hos mig. Den officiella versionen är några dar, eftersom hon har hemlängtan och behöver vara med någon från Sverige, men tillbaka till familjen flyttar hon inte, så vi har till på söndag på oss att tänka ut ett bra sätt att lägga fram det hela för familjen.

Hon har ändå bokat om sina biljetter och åker hem om en månad, av en massa anledningar som ändå är vettiga. Men så länge hon stannar får i alla fall hennes Underlandet-vistelse vara bra, och jag visar min tillfälliga lillasyster Stadens livsfarliga centrum och vi åker livsfarliga bussar och beblandar oss med den livsfarliga pöbeln och hon får se hur man lever på riktigt i Staden, och på kvällarna liggar vi där under täcket i min dubbelsäng och viskar funderingar om livet tills vi somnar, min lillasyster och jag.

Kommentera

